
Spring/Summer 2015
Volume 32, Number 1

In this issue:
Notes from the Director .................... 1
Campus Visitors ............................... 2
Sarah Cramsey

Nuanced Creativity: Writing Imagined 
Biographies on Jewish-Gentile Coexistence 
in Modern Poland  ............................. 3

Márton Dornbach
Hungary’s Autocratic Turn: Local, Regional, 
and Global Lessons .......................... 6

Faculty and Student News ............. 10
Giving Opportunities  ...................... 12
Associates of the Slavic Center  ..... 13
Stephanie Caitlin Thornton

Radio Free Europe and the Rhetoric of 
Liberation  ...................................... 14

Spring 2014 Courses  ..................... 24

Newsletter of the Institute of Slavic, 
East European, and Eurasian Studies
University of California, Berkeley
Institute of Slavic, East European, and 

Eurasian Studies
260 Stephens Hall # 2304
Berkeley, CA  94720-2304
iseees@berkeley.edu
http://iseees.berkeley.edu/

Editor: Zachary Kelly 

Subscriptions are free of charge.
Submit mailing changes, suggestions, 
corrections, or inquiries to the above 
address or call (510) 642-3230.

University of California, Berkeley  
ISSN 1536-4003

Newsletter of the Institute of Slavic,
East European, and Eurasian Studies

Notes from the Director
Dear Friends and Colleagues,

Some of what the study of our region involves is timeless: Dvořák’s lyricism; the 
metre in Pushkin’s verse; questions of economic and political development that we 
debate but never resolve. Yet our region also attracts more urgent attention because of 
unsettled questions of sovereignty and ethnic belonging. In the past few years we have 
been opening morning papers to read fast-changing stories with uncertain outcome, 
as disputes for influence flash across the region, unsettling global politics. We also 
find that anniversaries of historic watersheds, 1915 or 1989, cause us to reflect upon 
the past with special urgency. As usual, the activities at the Institute over the past year 
capture the timeless and timely, perhaps with a slight bias toward the latter. 

On Friday, March 6 we looked back upon the decades since 1989 at the 39th annual 
Berkeley–Stanford Conference on Slavic, East European, and Eurasian Studies, asking 
what we have learned about Communism as well as democracy. Speakers included 
scholars from both universities: Levon Abrahamian (Anthropology, Berkeley); 
Alma Vardari-Kesler (Fulbright Post-Doctoral Fellow, Stanford); Márton Dornbach 
(German Studies, Stanford); Piotr H. Kosicki (National Fellow, Hoover Institution, 
Stanford); M. Steven Fish (Political Science, Berkeley); George Breslauer (Political 
Science, Berkeley); Edward W. Walker (Political Science and Program in Eurasian 
& East European Studies, Berkeley); Berkeley alumna Gail Kligman (Sociology, 
UCLA); and Stanford alumnus Matthew Rojansky (Kennan Institute, Woodrow 
Wilson International Center for Scholars). Topics ranged from the general – problems 
with democracy in Russia, Armenia, and Hungary and crises of state building in 
the Balkans and in Ukraine – to the fascinatingly specific – elections in post-Soviet 
Armenia and Ukraine, and a scintillating presentation on property rights in Ukraine. 
The event attracted a large and attentive audience, and concluded with comments by 
Pavle Levi, director of Stanford’s Center for Russian, East European and Eurasian 
Studies.

From April 23-25 we hosted an international conference entitled The Pleasures of 
Backwardness: Consumer Desire and Modernity in Eastern Europe, asking how 
people in Communist societies coped with the economics of full employment and 
consumer shortage. Speakers included Mary Neuburger, (University of Texas); Alexei 
Yurchak, (UC Berkeley); Brian Porter-Szűcs, (University of Michigan); Zsusza Gille, 
(University of Illinois); Patrick Patterson, (UC San Diego); Andrew Janos, (UC 
Berkeley); Krisztina Fehérváry, (University of Michigan); and many others. Again 
themes ranged from general to specific, from fashion shows and provision of exotic 
goods (like coffee and tropical fruits) to the politics of drinking, punk rock, socialist 
soap opera, “capitalist” consumption in new socialist new cities, and, of course, 
present-day nostalgia for the shortage economy. Thanks to recent PhD Michael Dean 
for putting this together.

In April ISEEES helped sponsor two further symposia. The first, co-sponsored 
with the UC Berkeley Armenian Studies Program bore the title: The Origins of the 



Armenian Genocide: The Crucial Years, 1912-15, and was part 
of a centenary commemoration of the Armenian Genocide, 
bringing noted scholars from Armenia, Europe, and throughout 
the United States for a series of thought-provoking presentations. 
The second, entitled Comintern Aesthetics, featured specialists in 
Russian but also other world literatures and cultures, ranging from 
Germany and Spain to Mexico, China, India, Uzbekistan, and the 
United States.

This year’s Peter N. Kujachich Lecture in Serbian and Montenegrin 
Studies was given on April 28 by Dr. Marija Brujić of the Institute 
of Ethnography and Anthropology of the University of Belgrade, 
who spoke on the relationship between the Serbian Orthodox 
Church and Serbia’s integration into the European Union. 
In attendance were His Grace Bishop Maxim of the Western 
American Diocese of the Serbian Orthodox Church in North and 
South America and Father Sava Janjić, archimandrite and abbot of 
Dečani Monastery in Kosovo. We are grateful to Peter Kujachich 
for his generous support of Serbian and Montenegrin studies at 
Cal and for making this popular lecture series possible.

During the spring ISEEES also hosted lectures by Slovak Foreign 
Minister Miroslav Lajčák on Central Europe’s relationship with 
Russia in light of Russia’s recent geopolitical maneuvering; and 
Dr. Sebastian Rejak, Special Envoy of the Polish Foreign Minister 
for Relations with the Jewish Diaspora, who spoke about Jews in 
contemporary Poland.

Throughout the year we have invited experts to speak on the 
unfolding crisis in Ukraine, including our own Edward W. 
Walker, but also Taras Kuzio (Alberta); Alina Polyakova (Atlantic 
Council); Andrei Tsygankov (San Francisco State University); 
Sergiy Kudelia (Baylor University); Valeria Korablyova (Kiev); 
Anna Schwenck (Berlin); and Andrej Krickovic (Higher School 
of Economics, Moscow). Walker blogs on this and related issues 
at http://eurasiangeopolitics.com.

We support a lively faculty/graduate student lunchtime seminar 
series, which featured former Institute-affiliated graduate 
students who are now leading scholars to discuss their intellectual 
trajectories. Speakers included Alina Polyakova (Atlantic 
Council); Stephen Brain (Mississippi State University); Dace 
Dzenovska (University of Oxford); and Daniel Kronenfeld (US 
Department of State).

For information about upcoming events, please visit our website 
and events calendar at http://iseees.berkeley.edu/; and include 
Wednesday, September 23, 2015, on your calendar as the date of 
our annual ISEEES Fall Reception. We look forward to seeing 
you!

Sincerely yours,

John Connelly
ISEEES Director
Professor of History

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 2

Joon-Hyeon Baik is a Visiting Scholar with ISEEES during the 2014-
2015 academic year. Dr. Baik is currently a professor in the Department 
of Russian Language and Literature at Sangmyung University in South 
Korea. His current research interests are Dostoevsky’s works from 1859 
to 1865. While at Berkeley, he will pursue research on Fyodor Dostoevsky 
and 19th-century Russian literature.

Iwona Kaliszewska is a Visiting Scholar with ISEEES during the Spring 
2015 semester. Dr. Kaliszewska is an Assistant Professor at the Institute 
of Ethnology and Cultural Anthropology at the University of Warsaw. 
While at UC Berkeley, she will be working with Johanna Nichols (Slavic) 
on a project related to Daghestan.

Simo Mikkonen is a Visiting Scholar with ISEEES during the 2014-
2015 academic year. Dr. Mikkonen is a Finnish Academy Research 
Fellow in the Department of History and Ethnology at the University of 
Jyväskylä, Finland. His main research interests are in Soviet history after 
World War II. While at UC Berkeley he will conduct research on East-
West cultural exchanges and transnational networks of the art world. 
He is also interested in the Russian emigration in China, particularly in 
Shanghai 1917-1949.

Mila Oiva is a Visiting Student Researcher with ISEEES during the 2014-
2015 academic year. Ms. Oiva is currently a PhD candidate in Cultural 
History at the University of Turku in the Finnish Doctoral Program for 

Russian and East European Studies at the Aleksanteri Institute. The title 
of her PhD project is “Creating Action Space. Marketing Practices of 
Polish Ready-to-Wear Clothes in the Soviet Market, 1956-1982,” for 
which she will conduct research while in Berkeley.

Emil Persson is a Visiting Student Researcher with ISEEES during 
the Spring 2015 semester. Mr. Persson is currently a PhD candidate in 
Political Science at Lund University in Sweden. While at UC Berkeley, 
he will continue researching and writing his dissertation examining 
national media coverage of the Sochi Olympics and the legislation on 
“homosexual propaganda.”

Ina Píšová is a Visiting Student Researcher with ISEEES during the 
2014-2015 academic year. Ms. Píšová is currently a PhD candidate 
in Czech literature and Theory of Literature in the Faculty of Arts at 
Charles University in Prague, Czech Republic. While at UC Berkeley, 
she will be researching her dissertation “Revision of the Ideology in the 
‘Normalization Period’ of Czechoslovakia (1968-1989).”

Pavla Sýkorová is a Visiting Student Researcher with ISEEES during 
the 2014-2015 academic year. Ms. Sýkorová is currently a PhD candidate 
in the Faculty of Education at Masaryk University in Brno, Czech 
Republic. While at UC Berkeley, she will be researching her dissertation 
“The Aspects that Impact Individual Student Reading.”

Campus Visitors



Four weeks into the semester, all of my students received new 
identities. Literally. 

The eight UC Berkeley undergraduates assembled in my seminar 
“Living, Together Apart? Jews, Christians and Coexistence in the 
Modern Polish Lands” (History 174B) gathered in class on that dry 
Friday afternoon to learn when they were born, where they grew 
up, the religion their parents practiced, and which first name would 
follow them throughout their lives. All of them shared the same 
birth year: 1914. They would all grow up in the Polish Republic, 
and the Molotov-Ribbentrop Pact would extinguish their country 
right around their 25th birthday. My students possessed a basic set 
of facts and this assignment required them to infuse the barebone 
circumstances of their birth with course readings and a bit of 
intelligent imagination in order to complete their final assignment: 
an imagined biography.

Who did they become, you ask?

Two characters given to my students, Rivka and Kazimierz, 
began their lives in Warsaw, but the whims of my class and the 
civilian catastrophe of World War II would propel them to places 
far away after 1945, to an artists’ colony in New York City and a 
Soviet gulag respectively. Moishe, another character created for a 
student, came of age in Łódź and embraced the Jewish faith of his 
parents. This religious identification did not preclude lasting bonds 
with his Roman Catholic neighbors, and as a young boy he began 
a lifelong relationship with a church-going boy just a few years 
older than him named Tadeusz. Decades and an occupation later, 
Moishe turned to his childhood friend Tadeusz in that hopes that 
his old friend could hide him on Warsaw’s Aryan side. And, finally, 
another character Barbara, from Kraków, preferred to shorten her 
name to the more colloquial Basia. But even this Christian name 
could not protect her from the pervasive Nuremberg Laws, which 
determined that her maternal grandparents’ conversion away from 
Judaism could never render her racially otherwise. 

From a year, a first name, a religious affiliation, and a heimat, 
my eight students harnessed creative streaks and historical 
knowledge to transform a short litany of facts into a believable 
witness of Poland’s twentieth century. Now that the semester is 
over and all my students took this assignment seriously I can 
exhale with relief: the assignment succeeded. Had you asked 
me to predict the outcome of this gamble just a few months ago, 
however, I would have tensed up ... ever so slightly.

Asking my students to write an imagined biography (worth 
25% of their grade nonetheless!) constituted a pedagogical risk. 
But difficult seminar topics demand innovative assignments. As 
John Connelly reminds us in his superb review article on the 
revisions of Jan T. Gross, “few if any narratives in contemporary 
European history are as fractured as that of Polish-Jewish relations 

in the Second World War.”1 Arguably, this statement regarding 
Polish-Jewish relations from 1939-1945 easily extends to other 
chronological periods as well. Our syllabus started in the early 
modern period and spent a fair share of time delving into the 19th 
century, but the real heart of this course on the contours of Jewish-
Christian coexistence in modern Poland focused on the interwar 
period, the six years spanning World War II and the chaotic 
postwar years filled with civil strife, massive displacement, and 
the creation of the state of Israel. Readings exploring the three 
decades spanning 1918-1948 filled nearly one-third of the seminar 
assignments. I approached this time span and the polemical 
historiography exploring it with trepidation. Would the fractured 
nature of the historical record preclude a deep study of coexistence? 
How would my students absorb themselves into lives, hopes, and 
tragedies seemingly so far away in space and time? Was it possible 
to inculcate empathy and nuance simultaneously?

In short, the answers to these three questions emerged over the 
course of the semester: absolutely not; with imagination steeped in 
hard work; and, decidedly, YES.

Allow me to express gratitude to two innovative teachers, 
whose experience using projects like imagined biographies 
inspired me to try this approach. Edith Sheffer (Assistant 
Professor, Stanford University) and Kathryn Ward Ciancia 
(Assistant Professor, University of Wisconsin – Madison) co-
taught a course on modern German history together at Stanford’s 
Humanities Center a few years ago. Over one hundred students in 
that course participated in a project entitled “Creating Lives” and 
wrote biographies for two different characters, one that turned 18 
in the year 1900 and the other that turned 18 in the year 1940.2 In 
an article she published in The Chronicle of Higher Education, 
Sheffer explains how this assignment empowers her students to 
experience the twisting history of Germany’s twentieth century 
through the eyes of “unique historical actors.”3 Further, the 
process of situating one person in a broader narrative encourages 
a deeper understanding of change over time on both the individual 
and societal levels. 

One facet of her assignment, however, might have been 
problematic in the context of my seminar. Sheffer asked her students 
to write weekly responses on an online learning platform, so that 
the other students could see what decisions their peers had made 
on behalf of their inherited personalities. But my course “Living, 
Together Apart?” spanned nearly three and a half centuries. One 
or even two personalities could not live so long! So, I decided 
to tweak the assignment, by replacing weekly responses with a 
20-page final project that would concentrate on the 20th century 

1  John Connelly, “Poles and Jews in the Second World War: The Revisions of 
Jan T. Gross,” Contemporary European History 11, 4 (2002): 641-58.
2  Kathryn Ciancia and Edith Sheffer, “Creating Lives: Fictional Characters in 
the History Classroom,” Perspectives on History (October 2013).
3  Edith Sheffer, “Creating Lives in the Classroom,” The Chronicle of Higher 
Education (November 22, 2009). 

Nuanced Creativity:
Writing Imagined Biographies on Jewish-Gentile Coexistence in Modern Poland

Sarah Cramsey
Visiting Lecturer, History, UC Berkeley

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 3 



but include genealogical information and a family tree casting the 
students back toward the period of the Polish partitions. Each page 
of the final assignment had to include four references to readings 
in our class and each student had to meet with me individually 
at least once during the semester (many students, I happily 
discovered, wanted to meet with me once a week!). Sheffer and 
Ciancia’s ground rules remained: the imagined people could not 
leave Poland voluntarily before 1945 nor could they die before the 
end of World War II. Students were required to submit a four-page 
rough draft before their Spring Break. If, when commenting on 
their draft, I recommended a reading assignment beyond the scope 
of our syllabus, the student was responsible for consulting it.

Finally, each student’s success hinged not just on historical 
accuracy but on narrative and genre. Prodding them to look 
beyond the default “diary” or packet of letters miraculously found 
in war’s wake, I asked them to consider how they could weave a 
story using documents from the life of this imagined individual 
and the documents (both primary and secondary) that we had 
imbibed together in class. The syllabus meshed historical analysis 
with a vast array of sources from across the modern period. On 
some days, we read about one particular event from a variety of 
perspectives, and I wanted them to approach the “event” of these 
lives in the same fashion.

Take, for example, our two-class study of the 1943 Warsaw 
Ghetto Uprising. We read the report entitled “The Warsaw Ghetto 
is No More” by the Nazi Officer Jürgen Stroop, who orchestrated 
the successful battle and the consequent razing of the Warsaw 
Ghetto. The report included vivid pictures showcasing the capture 
of insurgents and nuclear-esque plumes of smoke rising from the 
center of Poland’s largest city. Alongside Stroop, we read Marek 
Edelman’s account of the Ghetto Uprising from his position 
as a ghetto fighter. He detailed in his work The Ghetto Fights: 
Warsaw, 1941-1943 (published soon after the conclusion of World 
War II) how the Polish Underground helped Jewish insurgents 
with arms, ammunition, and escape liaisons who met Polish 
Jews fleeing from the wreckage of the Ghetto through Warsaw’s 
sewers. A third account of this event came from Nobel Prize 
winning author Czesław Miłosz, who wrote a poem to express his 
sorrow on a beautiful Warsaw Sunday when he saw the smoke 
from the Ghetto rising above an urban park scene.4 And finally, we 
turned to Emanuel Ringelblum’s Polish-Jewish Relations during 
the Second World War to understand how a Warsaw Jew living 
outside the Ghetto (by this time Ringelblum was in hiding on the 
Aryan side) processed its destruction and how (if at all) Gentile 
Poles helped Jewish Poles in these crucial moments. Four very 
different voices approached the telling of the same event from very 
different vantage points. Over two lessons, we vetted these sources 
by comparison and asked when each had been written and under 
which circumstances. I hoped that the hard-scrabble analysis we 
embarked upon each day in class would trickle into their own 
imagined biographies and that nuance and creativity could coexist. 

Perhaps the personality of Henryk, who returned to his 
childhood home in Szczebrzeszyn to become a teacher had regular 
contact with his hometown’s most famous diarist: Dr. Zygmunt 
Kluklowski. This country doctor painstakingly recorded how 
first the Soviet and then the Nazi occupation ripped asunder 

4  Czesław Miłosz, “Campo di Fiori,” translated by David Brooks and Louis 
Iribarne, The New York Review of Books (October 23, 1980). 

the social fabric of his town and turned his neighbors into 
perpetrators in crimes against local Jews.5 We read the complete 
diary of Klukowski in our class to better understand how power 
vacuums before, during, and even after “invasions” like Operation 
Barbarossa create unprecedented opportunities for violence 
between otherwise coexisting ethnic and political groups. 

What a great source for an imagined biography! 

And if Basia found her calling as a teacher, perhaps her life story 
could be revealed in a conversation between her and a middle-
school student, interviewing her two generations after her postwar 
departure from Poland and explaining to her interviewer how a 
speech by Janusz Korczak inspired her to become an educator? In 
his probing book entitled Who Will Write our History? Emanuel 
Ringelblum, the Warsaw Ghetto and the Oyneg Shabes Archive, 
Samuel Kassow explains how Korczak’s sacrifice for the orphans 
in his stead became an important moment for Ringelblum and 
others observing the event known as the “Great Deportation” 
in the summer of 1942. Kassow had met personally with a few 
students from my class over coffee during his visit to California 
this past March. 

His words would certainly be useful.

And, finally, if Irena spent her childhood in Wilno, wouldn’t it make 
sense that she shared a play space with Berkeley’s own Czesław 
Miłosz and, as she made sense of wartime destruction, analyzed 
her playmate’s verse as a response to the tragedy unfolding around 
him in besieged Warsaw just as we did in class (“Campo di Fiori” 
and “A Poor Christian Looks at the Ghetto”)? 

That would be a wonderful twist!

I had strict rules regarding class absences, and the students 
soon realized why. Snippets from each day of class lecture and 
discussion could find rebirth in their imagined biographies. Even 
the movies we watched after class, the YouTube clips of interwar 
street scenes in the city and the shtetl, and the melodies of klezmer 
experts could infuse their projects, making each a unique sensory 
experience that had the capacity to astound their reader (and their 
grader!).

Overall, all of my students flourished within the parameters 
of this project. No student received a grade lower than a B- on 
their imagined biography, and each student pleasantly surprised 
me at least once as I graded their contributions. This assignment 
generated enthusiasm, positive nervousness, and deep critical 
thinking–a recipe, an honest teacher would readily admit, for 
unforgettable impact. Two of my students, however, dazzled 
me outright. The next few paragraphs take you up close to two 
imagined biographies to reveal how undergraduate projects can 
successfully fuse historical inquiry and creativity when given non-
restrictive parameters, guidance, and a good list of reading.

Rivka: Born in Warsaw to Jewish parents in 1914
In the year 1950 an archivist working for the Jewish Historical 

5  Zygmunt Klukowski, Diary from the Years of Occupation, 1939-1944 (Champaign, 
IL: The University of Illinois Press, 1993). 

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 4



ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 5 

Institute in Warsaw stumbled upon a fascinating bundle of 
documents pulled from a milk can hidden under the ruins of the 
Warsaw Ghetto. This cache included letters, poems, and diary 
entries from a Warsaw Jew named Rivka, who came of age visiting 
modernist poetry circles at cafés sprinkled throughout the Polish 
capital. The archivist explained in the introduction to this archival 
collection that many of these documents emerged when the second 
part of Emmanuel Ringelblum’s Oyneg Shabes archive was found 
a handful of years after World War II. Rivka had spent most of her 
life in Warsaw, survived her time in the Warsaw Ghetto, hid on the 
Aryan side, and then made her way to New York City where she 
continued to gain fame as an ex-pat poetess. The poetry included 
in this personal archive spanned nearly twenty years and included 
Rivka’s first poem dating from the 1930s. During Warsaw’s 
occupation, Rivka utilized poetry as a coping mechanism to deal 
with the horrors, and some of her original poems are contained in 
this archive. Another important component of the archive was an 
interview that Rivka gave after the war in New York City. 

My student Josh Wilner made Rivka’s experience come alive 
in an ingenious way. His final project read like an archival folder, 
replete with an introductory passage by the archivist, a biography 
of Rivka’s life, and even a hand-written document that survived 
from her pitch-black sewer journey away from the smoldering 
Warsaw Ghetto. Using Marci Shore’s sweeping book Caviar 
and Ashes: A Warsaw Generation’s Life and Death in Marxism 
1918-1968, Josh submerged young Rivka in the exciting artistic 
world of interwar Warsaw, placing her at one of Julian Tuwim’s 
poetry readings and even dabbling in a bit of Skamander-style 
poetry himself. Using a variety of “documents” and the gloss of 
an archivist, Josh catapulted his readers into the world of postwar 
Warsaw, where the experience of the World War II and the double 
uprisings impacted all aspects of life. His project evidenced two 
divergent options for Poland’s Jews in the postwar period: to move 
abroad (in Rivka’s case to the United States) or to stay and attempt 
to catalogue the not-so-distant past (like the archival narrator who, 
of course, shared a first name with Ringelblum).

Moishe: Born in Łódź to Jewish parents in 1914
Like Rivka, Moishe was one of the infinitesimally few Polish Jews 
who survived the war in Warsaw. He came to Warsaw as a student, 
following his Christian friend Tadeusz from their boyhood homes 
in Łódź. A variety of documents constituted Moishe’s “imagined 
biography.” Letters from his Aunt Sarah in New York to his mother. 
An article dating from 1913 about the closure of his grandfather’s 
famous tavern. Postcards (replete with photographs!) that Moishe 
exchanged with Tadeusz during the years they were apart. His 
diary entries and telegrams and nervous letters sent from his 
parents as war came to Łódź. Moishe worked as a printer in the 
Warsaw Ghetto and then, with the help of Tadeusz, hid out on the 
Aryan side for the last part of the war. The words he wrote from his 
solitary hiding place, sometimes on the back of a newspaper (the 
irony of a printer with no paper!), chilled my blood as I read. How 
did he survive so many months in hiding? The last component of 
Moishe’s “imagined biography” was an interview he gave to his 
daughter in 1961. Moishe is reluctant to share anything and, in 
essence, silences his daughter’s questions with his own impatient 

silence. The disparate documents spanning nearly 50 years were 
placed in an envelope destined to the Magnes Museum in Berkeley, 
CA, with a note from his granddaughter, Leah. She compiled these 
documents to learn “about (her) family’s untold past” but also 
wanted to honor her younger grandfather, the man who (unlike his 
older self) wanted to talk and document “for the sake of posterity.” 
And so, the first page of the final project was an envelope destined 
for Berkeley, CA.

My student Lauren Cooper devoted a fair share of her time 
on this project to aesthetics. The postcards sent in the 1930s 
looked breathtakingly real, a few of the later diary entries from 
Moshe’s time in hiding had succumbed to water damage and the 
two newspaper articles she included looked original, replete with 
journalistic spacing and attention to font. Beyond her obvious skill 
with digital design, Lauren packed a dizzying array of sources 
from our syllabus into her documents, citing more than two dozen 
articles, books, and films. I was especially touched by the entries 
Moishe wrote in hiding, when he felt his friend Tadeusz had grown 
weary of helping him. He came to terms with the fact that writing 
alone could keep him sane, and yet, he possessed a dwindling 
supply of paper. The honesty of those words captured in 1943 stood 
in stark contrast to the “next” document, the interview between 
Moishe and his daughter two decades later when he refused to 
respond to her innocent probes. I found myself absorbed in his 
inability to speak and sympathetic towards both Moishe and his 
daughter in that awkward (and common!) moment. 

In short, Lauren’s project, like that of Josh, seemed like a 
puzzle on the cusp of being solved. When I read through both of 
their final projects I felt like ... a historian! Sitting in an archive, 
working through sources and trying to construct the diaphanous 
webs that eventually becomes (or fails to become!) causality in our 
narratives. Both Lauren and Josh created an imaginary biography 
for their assigned person and then fragmented that personality 
across letters, postcards, diary entries, and interviews. A careful 
reader could reconstruct Rivka and Moishe in all their delicious 
complexity from the pieces they provided. 

I successfully bombarded the students in my seminar last 
semester. Their syllabus included significant reading each day 
from a plethora of sources: short stories, poetry, official reports, 
first-person reminiscences, cutting-edge historiography, theory, 
and movies. In class, I used video footage of interwar Warsaw, 
scenes from Fiddler on the Roof, clips from interviews with 
ghetto fighter Marek Edelman, klezmer concerts, and a fascinating 
digital creation of what a low flyover of Warsaw circa October 
1944 would have revealed. With the support of the Institute for 
Slavic, East European, and Eurasian Studies, my students attended 
a Polish/Jewish cooking class in my kitchen where we sampled 
traditional foods like homemade challah bread, salads, barszcz, 
and (of course) potato and fruit pierogi. And, finally, our enjoyable 
class meetings three times a week forced them to listen, digest, 
and respond to conversations, documents, or footage on the spot. 

And, I am also happy to report that the experience of reading 
my students’ imagined biographies bombarded me with a new 
appreciation of the possibilities that ensue when creativity coexists 
with historical scholarship.

Sarah Cramsey finished her PhD in History with a Designated Emphasis in Jewish Studies from UC Berkeley in 2014. John Connelly advised her 
dissertation, which she is currently working on a book manuscript entitled Uncertain Citizenship: Jewish Belonging and the Ethnic Revolution in 
Poland and Czechoslovakia, 1938-1948. Sarah will begin a new position as a Visiting Professor of Jewish Studies at Tulane University in the fall.



Looking back at Hungary’s transition a quarter-century ago, 
it is easy to identify the moment when it became clear that 
the disintegration of the communist regime had reached a 

point of no return. On June 16, 1989, five executed martyrs of the 
1956 revolution who had up until then been buried in unmarked 
graves could finally be given last honors. Thousands attended the 
solemn reburial ceremony on Heroes’ Square in Budapest. By far 
the most stirring of the speeches was delivered by the leader of 
the newly founded party of radical liberals, a scruffy, long-haired 
young man named Viktor Orbán. Contrary to a tenacious myth, 
Orbán was not the first speaker that day to demand the withdrawal 
of the Soviet army from Hungary; and by this point, negotiations 
about the withdrawal of Soviet troops had actually been well 
underway. Nevertheless, Orbán’s address quickly acquired 
legendary status on account of his passionate condemnation of the 
Soviet occupation that had entrapped the country in what he called 
“an Asian cul de sac.” This was the debut of an exceptionally 
gifted spokesman for Western-style liberal democracy.

Fast-forward to February 17, 2015. Five years after his 
return to power, prime minister Viktor Orbán is receiving a visit 
from Vladimir Putin. Russia has just violated the second Minsk 
ceasefire, and Russian bombers armed with nuclear warheads 
have been intercepted over the British Channel. At a time when 
Putin is a persona non grata in Western countries, the cordial 
welcome extended to him by Orbán is a particularly striking sign 
of strengthening ties. The event is all the more remarkable for its 
historical resonances. Since the meeting between the two leaders 
nearly coincides with the seventieth anniversary of the liberation 
of Budapest, Putin pays a visit to a Russian military cemetery 
in Budapest. Adjacent to the graves of soldiers of the Red Army 
killed in the siege of Budapest stands a communist-era monument 
to Soviet soldiers who fell fighting the insurgents in 1956. To the 
consternation of many Hungarians, journalists discover that the 
monument still bears a Soviet-era inscription referring to the 1956 
“counterrevolution.” Apparently, the Russian ministry in charge 
simply ignored the Hungarian government’s request to change the 
inscription. 

The fact that the Orbán government should condone such a 
throwback to Soviet-era justifications for dominance in Eastern 
Europe speaks volumes. The same Viktor Orbán who built his 
persona on a stridently anti-communist and anti-Soviet rhetoric is 
now the sole ally within the EU and NATO of a resurgent Russia 
led by an ex-KGB man. Hungary, the country praised throughout 
the 1990s as the poster child of post-Soviet transition to liberal 
democracy and market-based economy, has according to many 
commentators become Putin’s Trojan horse within the EU and 
NATO. Indeed, since Orbán came to power in 2010, his autocratic 
governance has repeatedly invited comparisons to the Putin 
regime. For the most part, media reports and analyses have focused 
on specific controversial measures taken by the government. The 

overarching logic of these changes is rarely understood, however, 
which is not surprising in view of their unprecedented nature. In 
what follows, I first attempt a comprehensive characterization of 
the Orbán regime and then suggest a few broader lessons. 

Viktor Orbán’s push for power began in the 1990s, when 
he oversaw the transformation of Fidesz (Alliance of Young 
Democrats) from a radical liberal into a national conservative 
party. The most charismatic politician of his generation, Orbán 
sidelined rivals, changed party bylaws and even hand-picked 
candidates for the national assembly to ensure his control over all 
levers of power within the party. The last step on Orbán’s path to 
power was announced at a closed-door party meeting held shortly 
before the 2010 elections, where Orbán declared that he intended 
to do away with the partisan debates of parliamentary politics 
and establish strong governance for a period of fifteen to twenty 
years. Following his landslide win, Orbán accordingly showed 
ruthless resolve in cementing his power. Hungary’s twenty-year 
old system of checks and balances was dismantled in the name 
of popular sovereignty. A new constitution and over a thousand 
new laws were passed in a summary fashion, without public 
discussion, circumventing regular parliamentary procedures. 
These changes, whose scope and the swiftness suggested an 
elaborate plan, resulted in a political machine whose interlocking 
parts ensure unimpeded execution of the central will. The legal 
changes drew heavy criticism from the Venice Commission of the 
European Council. Some legal scholars went so far as to claim 
that they amounted to a full-blown constitutional coup. 

Although there was nothing in the program on which Fidesz 
ran in 2010 to indicate the scope of these changes, the new 
system received a certain degree of popular legitimation when 
the 2014 elections confirmed the parliamentary supermajority 
of Fidesz. Yet the ruling party had the electoral cards stacked in 
its own favor. Beside extensive gerrymandering and the passage 
of a new election law, tailored to work against the fragmented 
opposition, Fidesz had transformed the media landscape to 
its advantage through a new media law and the targeted use of 
public advertisement spending. Outlets that present opposition 
viewpoints still exist, but only inside an invisible quarantine, 
with a limited ability to reach broader audiences. In view of 
these manipulative measures, the OECD concluded that the 2014 
elections were free but not fair.1 Even in the unlikely event of a 
future electoral upset, the elbowroom of a successor government 
would be minimal. Highly specific policies, including the new tax 
code, have been entrenched in so-called “cardinal laws” whose 
amendment requires a supermajority vote. Fidesz appointees with 
terms extending beyond the election cycle now control such key 
positions as the office of the prosecutor general, the National 

1  OSCE International Election Observation Mission, “Statement of 
Preliminary Findings and Conclusions,  Hungary - Parliamentary Elections, 6 
April 2014 (http://www.osce.org/odihr/elections/117205?download=true)

Hungary’s Autocratic Turn:
Local, Regional, and Global Lessons

Márton Dornbach
Assistant Professor of German Studies, Stanford University

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 6



Judicial Office, the state audit office, the media commission, and 
the Budget Council, ensuring the continued dominance of Fidesz. 

As Orbán’s unremitting push for centralization continues into 
its fifth year, all areas of everyday life in Hungary remain subject 
to the unpredictable disruptions of a permanent revolution. 
Administrative, institutional, and personnel changes are imposed 
often for the mere sake of projecting power and severing all 
continuity with the pre-2010 era. Within two years of its passage, 
the new constitution itself, initially celebrated as a foundation of 
granite-like solidity, was amended no less than five times to suit 
the changing needs of the ruling party. Again and again, Fidesz has 
swept aside such cornerstones of the rule of law as the prohibition 
on retroactive legislation.

By the time Orbán announced his ambition to build an 
“illiberal democracy” in July 2014, triggering international 
uproar, that goal had already been achieved. There are at best a 
handful of weak constraints upon the power of the ruling party, 
and its removal from power through elections has been made 
exceedingly difficult. The very processes of deliberation and 
communication by which the popular will takes shape have 
been distorted to the point where talk of democracy would be 
misleading. To be sure, Orbán’s autocracy is not a dictatorship. 
Although those expressing dissent may face coordinated media 
attacks, harassment by authorities, and unemployment, up until 
now they have not had to fear imprisonment or assassination. 
However, with most checks and balances removed, there is little 
to stop Orbán’s autocracy from morphing into a more overtly 
repressive regime in the event of a crisis.

While Orbán’s push to entrench his power has attracted 
considerable coverage in the international media, the aims 
advanced through this concentration of power are often neglected 
or described in simplistic terms. Yet five years of governance have 
made Orbán’s priorities abundantly clear. In short, he is pursuing 
a project of social engineering on a scale unseen since the 1950s. 
Apologists of the regime usually present this endeavor as an effort 
to rid Hungary of an entrenched communist-era elite. Indeed 
Fidesz could tap into a justified anger toward politicians and 
businessmen who used their ties to the pre-1989 nomenklatura to 
reap the profits of the rushed privatization process in the 1990s. 
Given how many of the Orbán regime’s key figures are themselves 
former communist party members, however, it is hard to take the 
anti-communist rhetoric seriously. Unsurprisingly, Fidesz has 
sabotaged every attempt at passing a law mandating the release 
of communist-era secret service files. There is question, however, 
that Orbán is bent on marginalizing and replacing the political, 
economic, and cultural elites of the decades prior to 2010. The 
policies of his government are consistently geared toward the 
creation of a privileged and loyal national bourgeoisie, while 
maximizing burdens on, and minimizing obligations toward, all 
other segments of society. 

To a great degree, Orbán has succeeded in achieving this 
aim. Near the narrow peak of the social pyramid we now find 
oligarchs close to the ruling party, whose businesses depend 
on lucrative government contracts and who often have a key 
influence on legislation. They reciprocate the ruling party’s favors 
by helping to fund its media empire. Further down the food 
chain, we find a clientele numbering tens of thousands, including 
partisan appointees in the overgrown state apparatus, suppliers 

of oligarchic businesses, party members granted tobacco sales 
licenses, as well as investors who were awarded state-owned 
tracts of land for long-term lease and now pocket generous EU 
agricultural subsidies.

The scandalous revelations surrounding the creation of this 
new elite are often discussed under the rubric “corruption,” a 
mainstay of Hungarian politics since 1990. Yet many observers 
argue that this familiar term actually makes light of recent 
development in Hungary. Until 2010, Hungary was widely 
believed to operate according to a local variant of the unsavory 
Proporz system typified by Austria, whereby businesses close to 
the ruling party would get roughly 70% of government contracts 
and those with ties to the opposition parties 30%; in 2010, this 
ratio was clearly changed to 100 vs. 0%. Yet there is, in addition, 
something qualitatively new in Orbán’s Hungary. In its country 
report, the anti-corruption watchdog Transparency International 
writes of a “symbiotic relationship between the political and the 
business elite” and concludes that “the Hungarian state has been 
captured by powerful interest groups.”2 

As one might expect, the accumulation of wealth enabled by 
this unhealthy symbiosis occurs at the expense of the majority. 
Perverse redistribution has resulted in a pronounced widening 
of the income gap. A recent working paper of the European 
Commission notes that in Orbán’s Hungary “[t]he upper three 
income deciles receive more in social transfers than the bottom 
three income deciles.”3 While the elimination of progressive 
taxation brought a significant rise in income for the wealthiest 
one-third of society, it has increased the burden on the middle 
class and lower-income groups. For them, the new regime has 
meant higher taxes, benefits cuts, curtailed employee rights 
and disenfranchisement. Unlike in most other EU countries, in 
Hungary the average living standard has continued to decline, and 
inequality has continued to increase, even after the worst of the 
economic crisis was over. According to Eurostat data from 2013, 
44.1% of Hungarians live in “material deprivation,” with 33% of 
Hungarian children living in “severe material deprivation.” In the 
EU, only Romania and Bulgaria have worse figures. Of the seven 
regions of Hungary, four are included in the list of the twenty 
poorest regions of the EU.

To be sure, these dispiriting facts partly reflect a chronically 
high unemployment rate. The number of Hungarians who 
participate in the labor market is only a little over 60% of the 
working-age population according to official figures, and in reality 
significantly lower. In rural areas and urban centers hit by de-
industrialization, large clusters of population, many of them Roma, 
lack employable skills and live in near-total disenfranchisement. 
The failure to address this social crisis is perhaps the greatest 
liability of the entire post-1989 political elite. The approach 
favored by the ostensibly Christian Fidesz government, however, 
smacks of outright Darwinism. As an economist close to Orbán 
divulged in an interview, Orbán came to believe that roughly one-
third of the population was beyond rescue and must be written 

2  Transparency International, “Transparency International Hungary Study 
Warns About Integrity of National Institutions, 8 March 2012” (http://www.
transparency.org/news/pressrelease/20110308_hungary_institutions)
3  European Commission, “Country Report Hungary 2015 Including an 
In-Depth Review On the Prevention and Correction of Macroeconomic 
Imbalances, 18 March 2015 (“http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/csr2015/
cr2015_hungary_en.pdf”)

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 7



off if the rest was to succeed.4 Indeed the Orbán government has 
effectively annulled the social contract with these citizens. The 
government’s policies towards them are disciplinary in nature, as 
evidenced by the exploitative and economically inefficient public 
work program.

What little social mobility existed before 2010 has been 
severely curtailed through an overhaul of the system of education. 
Measured in percentage of GDP, Hungary’s educational 
expenditure is now among the lowest in the EU. Universities have 
been hit by drastic cuts even as lavishly funded institutes are set 
up overnight for loyal intellectuals with dubious qualifications. 
The redistribution of resources in favor of vocational training 
suggests that the government is less interested in fostering an 
educated citizenry and a flexible workforce adapted to 21st-
century conditions than in training droves of disposable, cheap 
laborers. Elementary education has been heavily centralized 
and the mandatory curriculum redefined along ideological lines. 
The results speak for themselves: a study conducted by PISA 
(Program of International Student Assessment) has shown a 
dramatic deterioration in Hungarian schoolchildren’s basic skills 
between 2009 and 2012.5 

The Orbán government’s economic policies are inextricably 
bound up with its project of social engineering. By increasing 
burdens on all but the wealthiest one-third, these policies have 
tended to weaken internal demand and thus hamper economic 
growth. Ad hoc taxes levied on the private sector to fill budget 
gaps, combined with excessive state interference, an uncertain 
legal environment, and pervasive corruption have resulted in 
capital flight. Although the growth rate picked up impressively 
in 2014, many economists caution that this boost, due to such 
one-time effects as the election budget and the opening of large 
Audi and Mercedes assembly plants in Hungary, lacks sustainable 
structural foundations. The economy of the country remains 
heavily dependent on development funds from the EU. Measured 
in percentage of the gross national income, in 2013 Hungary’s net 
receipt of such funds was the highest in the EU.6 Whereas in the 
EU as a whole the average share of such funds in infrastructural 
development is 10 percent, in Hungary a record-high 97 percent 
of such developments are funded from EU sources.7 Without 
this influx of money, the lucrative state contracts through which 
Fidesz maintains the loyalty of its clientele would dry up, and the 
regime could hardly afford such crowd-pleasing measures as the 
utilities price cuts introduced in the run-up to the 2014 elections.8 

Given his vital dependence upon the EU, it is all the more 
striking that Orbán has repeatedly responded to criticism from 

4  I. L. L. “Megszorítjuk Magunkat,” Heti Válasz 15 January 2013 (http://
valasz.hu/itthon/megszoritjuk-magunkat-59267)
5  Éva S. Balogh, “Pisa 2012: No Gold Star For Hungarian Education” 
Hungarian Spectrum, 4 December 2013 (http://hungarianspectrum.
org/2013/12/04/pisa-2012-no-gold-star-for-hungarian-education/)
6  András Pethő and Anikó Vorák, “Orbán öt éve harcol az EU-val. 
Legszűkebb köre addig gazdagodott belőle” (“Orbán Has Been Fighting 
the EU For Five Years. Meanwhile His Entourage Has Used the EU To 
Increase Its Wealth”) 444.hu, 26 February 2015 (http://444.hu/2015/02/26/
orban-ot-eve-harcol-az-eu-val-legszukebb-kore-addig-gazdagodott-belole/)
7  Zoltán Batka, “Nálunk szinte csak az EU fejleszt” (“EU Almost Alone in 
Funding Development”) nol.hu, 17 September 2013 (http://nol.hu/gazdasag/
nalunk_szinte_csak_az_eu_fejleszt-1413425)
8  “Átlátszó: Companies Close to Fidesz Awarded Billions in State Contracts in 
2014” Budapest Sentinel, 12 January 2015 (http://budapestsentinel.com/articles/
atlatszo-companies-close-to-fidesz-awarded-billions-in-state-contacts-in-2014/)

various EU bodies with a nationalist rhetoric of “freedom fight.” 
While Orbán has on at least one occasion compared Brussels 
to Soviet-era Moscow, Moscow itself has re-emerged as an 
increasingly important ally. Amid talk of the decline of the West 
and references to Hungarians’ Asian roots, the Orbán government 
initiated an “Eastern opening.” The apparent aim of this overture 
is to secure capital from sources that, unlike such bodies as the EU 
and the IMF, do not raise quibbles about democratic principles. 
Orbán’s praise for the model of “illiberal democracy” exemplified 
by China, Turkey, and Russia is in keeping with this reorientation. 
Yet, its consequences cannot be limited to ideological posturing. In 
2014 Orbán signed an agreement with Putin about the expansion 
of the Paks nuclear plant, to be financed with a line of credit 
provided by Russia. Estimated to cost well in excess of 10 billion 
euros and set to constrain the country’s energy policy for decades, 
this deal was made without any public discussion, preliminary 
studies, or competitive bidding. In fact, the terms of the agreement 
have been classified for thirty years. In view of Hungary’s energy 
needs and the projected rise in the cost of nuclear energy, the Paks 
project appears to lack any economic rationale–unless one counts 
the opportunities for large-scale corruption that are well known to 
be associated with nuclear energy deals. Orbán’s commitment to 
the Southern Stream gas pipeline, and subsequently to the Turkish 
Stream project, has further increased the country’s dependence on 
Russia. 

There is reason to wonder how this rapprochement with 
Russia might have been facilitated by vestiges of the Soviet-era 
apparatus within Hungary’s “deep state.” The price in terms of 
political influence on Hungary’s affairs may be inferred from 
Orbán’s equivocal stance in the Ukrainian crisis, and notably 
from his willingness to suspend “reverse flow” gas supplies to 
Ukraine a mere three days after a Budapest visit by the head of 
Gazprom. Some commentators fear that Hungary’s alignment 
with a superpower willing to upset the European status quo might 
be partly motivated by the long-cherished nationalist dream of 
territorial restitution at the expense of neighboring countries with 
Hungarian minorities, and in particular Ukraine.9 

Orbán’s Janus-faced foreign policy, which combines pro-
Russian orientation with dependence on the West, recently 
came under considerable strain as the EU and the US adopted 
a firmer stance toward Putin. In October 2014, the US State 
Department issued a travel ban against six government officials 
alleged to be involved in corruption, including the head of the 
Hungarian tax authority. Although it is true that in case after 
controversial case the Orbán government did nothing to dispel 
perceptions of corruption, the measure was widely believed to 
reflect Washington’s discontent over the Orbán government’s 
pro-Russian stance. The resultant diplomatic crisis exacerbated 
tensions within the Fidesz camp that had been rising ever since 
the failure of the left-liberal opposition in the 2014 elections left 
the party’s diverse constituencies without a common adversary. 
A series of ill-considered proposals aimed at changing the 
agenda led to a precipitous drop in popular support for Fidesz. 
Meanwhile, the neo-Nazi Jobbik party surged ahead in the polls 
to become the most popular party of the opposition. As many had 

9  A speculation encouraged by Russian foreign minister Sergey Lavrov’s 
speech at the Munich Security Conference on 7 February 2015, in which he 
briefly invoked the rights of Hungarian minorities in Subcarpathia to criticize 
the ethnic policies of the Ukrainian government. 

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 8



predicted, Orbán’s attempts at taking the wind out of the sail of the 
far-right party backfired and actually had the effect of legitimizing 
extremist discourse. 

Not for the first time in its history, then, Hungary finds itself 
in a precarious position between Eastern and Western models. 
How could this happen after such apparently firm commitment 
to the Western paradigm in the 1990s? This question needs to 
be approached on three levels of analysis, with a view to local, 
regional, and global dynamics. That is to say, one must consider 
how discursive patterns and mentalities peculiar to Hungarian 
culture have shaped local responses to global tendencies and 
developments endemic to post-communist Europe. Accounts 
that sidestep any of these levels are bound to yield a skewed 
understanding of the country’s predicament. 

To begin, then, with a factor that represents a continued threat 
to the stability of the entire region, one must first of all recognize 
the over-all failure of Eastern Europe’s bid for economic 
convergence with the West. Figures show that convergence with 
the Western standard of living slowed down after 2000 and stopped 
after the financial crisis of 2008.10 Purchasing power per capita in 
Slovenia, the most prosperous country in the region, is less than 
half of what it is in core nations of Western Europe; in Romania it 
is a meagre sixteen percent.11 A recent survey concludes that “the 
income levels of the so-called middle classes in Eastern Europe 
are roughly equivalent to the bottom 20%, and in some cases the 
bottom 10%, in the West.”12 Clearly, the free movement of labor 
and capital do not suffice to level imbalances. 

Already in the euphoric year of 1990, Timothy Garton Ash 
cautioned that Western Europeans might shrink back from the 
economic costs of helping the fragile new democracies of Eastern 
Europe: “how many politicians are prepared seriously to make 
the case for such help to their own electors? If presented with 
such a bill, most West European electors would, I fear, probably 
say: ‘Sorry, no!’ “Ironically,” concluded Garton Ash, “the kind 
of Western European consumer democracy to which East Central 
Europeans so passionately aspire may be the kind least likely 
to help them.” The post-transition history of Eastern Europe 
has borne out this worry, and the unfolding tragedy of Ukraine 
only provides further confirmation of it. Few in the West have 
fully grasped the immense difficulties of accelerated transition 
to parliamentary democracy and market-based economy. In 
particular, the fiscal discipline that the EU imposed on its new 
member states—even as Germany and France repeatedly violated 
the EU budget rules they themselves had introduced—placed 
these fragile democracies under unsustainable strain. As a result, 
most Eastern European nations underwent periods of democratic 
backsliding at one point or another in the post-transition era and 
remain vulnerable to such regressions.

Yet this regional dynamic does not explain why democratic 

10  Mark Adomanis, “Is Eastern Europe Economically 
Converging With the West?” Forbes, 14 July 2012 (http://
www.forbes.com/sites/markadomanis/2012/07/14/
is-eastern-europe-economically-converging-with-the-west/)
11  RegioData, “Purchasing Power Data Europe Edition 2013” 
(http://www.regiodata.eu/sites/default/files/downloads/regio-
data_PP_Europe.jpg) and RegioData, “25 Years Later: How 
Prosperous Are Eastern Europeans Today?” (http://www.regiodata.eu/
en/25-years-later-how-prosperous-are-eastern-europeans-today)
12  Zoltán Pogátsa, “Eastern Convergence? Not in Incomes!” Visegrad Revue, 
27 March 2013 (http://visegradrevue.eu/eastern-convergence-not-in-incomes/)

backsliding became so thoroughgoing and hard to reverse in 
Hungary, of all countries, whereas parallel tendencies in Slovakia, 
Poland, and Romania have thus far been temporary. A proximate 
cause for the gravity of the Hungarian situation may be found in 
the so-called “goulash-communism” established in Hungary from 
the early 1960s onwards. Sustained by Soviet subsidies aimed at 
pacifying the rebellious Hungarians as well as by Western loans, 
the regime presided over by János Kádár granted Hungarians 
a degree of freedom and comfort that was unique within the 
Soviet bloc. In fact, no other period in Hungarian history was 
characterized by such a low poverty rate and such broad access 
to material goods, healthcare, education, and culture. As the 
country’s abrupt transition to a market-based economy began 
to exact a heavy human cost, nostalgia for a paternalistic state 
combined with a belated, compensatory rejection of left-wing 
legacies to favor the emergence of right-wing authoritarianism.

There is, however, a less proximate but equally important set 
of historical causes that conspired to derail Hungarian democracy. 
In short, the country’s political culture has been fatally deformed 
by what political philosopher János Kis aptly called a “hundred-
year war.” Toward the end of World War I, as the Austro-Hungarian 
empire fell apart, in quick succession Hungary underwent two 
major convulsions: first the establishment of a democratic republic 
that soon gave way to a short-lived Communist dictatorship; and 
then the Trianon peace treaty, in which Hungary lost two-thirds 
of its historical territory and one-third of its Hungarian-speaking 
population to the new nation states that emerged on its borders. 
This double trauma gave rise to a brand of right-wing nationalism 
that combined militant revanchism with a demonization of liberal 
and left-wing ideas. For complicated reasons that partly had to do 
with the demographic consequences of the Trianon treaty, in the 
interwar era this emergent Right became the breeding ground of 
anti-Semitism. Pursuing its obsession with territorial restitution, 
Hungary’s Right aligned Hungary with Hitler’s Germany and 
incurred a large share of responsibility for the murder of over 
four hundred thousand Hungarian Jews as well as hundreds of 
thousands of civilian and military casualties. 

Out of this series of catastrophes emerged two rival narratives 
about twentieth-century Hungarian history, entrenching a 
centuries-old antagonism between champions of national 
sovereignty and advocates of progress inspired by Western ideas. 
The nationalist narrative centers on two traumatic events for 
which the blame is laid at the door of left-wing progressivism, 
namely, the Trianon Treaty and the decades of Soviet communism. 
By contrast, liberal and leftist constituencies have tended to see 
regression to Fascism as the paramount threat. The four decades 
preceding 1989 proved to be but a prolonged incubation period 
for the resentments perpetuated by these competing visions of 
Hungarian history. Once the antagonism emerged from latency, 
the strains of post-communist transition only intensified its 
polarizing force.  

Needless to say, power and money were also at stake in 
the partisan feuds of the post-transition era. Yet the passions 
mobilized by these conflicts would not have proven so impervious 
to rational discussion if they had not been fueled by the deep-
seated resentments that divided the nation’s memory. Because 
neither side of the partisan divide could resist the temptation to 
define itself in terms of a conflict rooted in the past, in the end 

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 9 



both sides lost their ability to address the urgent problems of the 
present. And since each side was convinced that it had to save the 
country from its adversary no matter what the cost, all scruples 
fell by the wayside. This resulted in a downward spiral of political 
opportunism and reciprocal mistrust, as well as in an extraordinary 
dumbing down of public discourse. Viktor Orbán’s Fidesz started 
out as a party of youthful innocence that could credibly claim to 
stand above the resentments of the older generations. By 2002 at 
the very latest, however, Fidesz too succumbed to the polarizing 
force of the historical divide and finally exploited that dynamic 
with ruthless cynicism.

Five years into the governance of Viktor Orbán, it should 
be obvious that the past-minded agenda of post-transition 
politics has led to a dead end. Although Fidesz still maintains 
control over all branches of power, its relentless centralization, 
the elimination of checks and balances, and the replacement of 
experts with loyal apparatchiks have resulted in a system that 
lacks vital mechanisms of corrective feedback, and which is 
therefore condemned to failure. Yet, despite a noticeable drop 
in support, in the 2014 elections Fidesz still garnered the largest 
share of votes. Most puzzlingly, the democratic opposition has 
remained incapable of reaching out to the masses of discontented 
voters, most of whom now gravitate toward the neo-Nazi Jobbik 
party. Lingering memories of the inept and corrupt governance 
of the socialist-liberal coalition between 2002 and 2010 go some 
way toward explaining this failure but cannot fully account for it. 
After all, the abuses and the failures of the Orbán government are 
hardly any less glaring. 

To understand the weakness of the democratic opposition, 
we must finally consider the global backdrop. Viewed from that 
perspective, Orbán is fishing in troubled waters, that is, gambling 
on the demise of the post-1989 world order. His wager appears to 
be that the protracted crisis of the global order, and in particular 
the end of US hegemony and the crisis of the EU represent an 
opening for the creation of an autocratic crony state. To be sure, 
Orbán’s “unorthodox” alternative to liberal democracy smacks of 
charlatanry. If advocates of liberal democracy are nevertheless 
hard-pressed to counter Orbán’s talk of the crisis of the West, it is 
because this talk, however demagogical, contains a kernel of truth. 
In view of the evident failure of the EU to prevent the current crisis 

from undermining the European project, it is rather difficult these 
days to build a persuasive case for commitment to that enterprise. 
Nor is it encouraging to observe how little clear-sightedness the 
EU has been able to muster in the face of Orbán’s challenge to 
its core values. Responses from Brussels have for the most part 
been limited to legal quibbles that overlook systemic features of 
the Orbán regime and relatively inconsequential debates triggered 
by the Orbán’s diversionary provocations (i.e., initiatives having 
to do with symbolically charged issues such as Hungary’s role in 
World War Two, the death penalty, immigration, etc.). 

To the extent that Hungary now finds itself, thanks to the 
stratagems of the Orbán government, in the middle of a tug-
of-war between the European Union and Russia, a great deal 
depends upon the posture adopted by Germany for the country. 
For Germany is not only the most powerful member state of the 
EU but also Hungary’s most important economic partner, with 
considerable power to influence Hungarian politics. Its role since 
Orbán’s rise to power has been ambiguous. Although Berlin was 
at first quite vocal in criticizing Orbán’s authoritarian push, the 
Merkel government eventually opted for pragmatic co-operation, 
seeking above all to secure favorable conditions for German 
businesses. Orbán’s vision of a “workfare society,” with curtailed 
employee rights and permanently low wages, may actually 
hold considerable appeal for Audi and Mercedes, whose plants 
in Hungary are now major contributors to Hungary’s economic 
growth. In the European People’s Party, to which Fidesz belongs, 
German Christian Democrats never risked losing the votes of 
Fidesz delegates by challenging Orbán. Yet the challenge that 
Orbán’s wager poses to German policymakers is in the end bound 
up with the larger dilemmas looming on the horizon. Berlin 
has a decisive say in how the EU addresses the two existential 
challenges now confronting it, namely, the Eurozone crisis and 
Russia’s assertion of its old sphere of influence. The EU’s posture 
vis-a-vis each of these crises entails consequences for its handling 
of the other crisis as well. How European elites approach this 
double conundrum may well decide the question of whether an 
autocratic regime can survive within the European Union–and if 
not, what follows in its wake?

Faculty and Student News
George Breslauer (Political Science) has been appointed as the 
first Faculty Director of UC Berkeley’s Magnes Collection of 
Jewish Art and Life, effective March 1, 2015. The Magnes, located 
on Allston Way in Berkeley, is a research community museum with 
a collection of some 15,000 objects from the worldwide Jewish 
Diasporas, including that of the western United States.

Bathsheba Demuth (PhD candidate, History) was awarded a 
Mellon-ACLS Dissertation Completion Fellowship for 2015-
2016. She also gave a paper, “Emptying the North Pacific: 19th 
century conceptions of whales as a non-renewable resource,” at 
the American Society for Environmental History conference in 
Washington, DC, in March, where she also finished her tenure as 
graduate representative on the executive committee.

A two-day conference was inspired by the recent book from 
David Frick (Slavic), Kith, Kin, & Neighbors: Communities 
& Confessions in Seventeenth-Century Wilno. The conference, 
“Microhistories: Social and Cultural Relations in the Grand 
Duchy of Lithuania (1387-1795),” was only one of a long series 
of “centenary” celebrations of the founding of the Center for 
Slavonic & East European Studies at the University College 
London. Professor Frick gave the keynote lecture, “What’s in a 
Name?  Conflict and Common Weal, Unity and Diversity in the 
Early Modern City.”

Cammeron Girvin (PhD candidate, Slavic) organized a 
roundtable for the 2015 ASEEES conference on “Digital Heritages: 
Innovations in Online Linguistic and Ethnographic Databases,” at 

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 10



which Ronelle Alexander (Slavic) and he presented their project, 
“Bulgarian Dialectology as Living Tradition.”

Luba Golburt (Slavic) was awarded the Marc Raeff Book Prize 
by the Eighteenth-Century Russian Studies Association for her 
book The First Epoch: The Eighteenth Century and the Russian 
Cultural Imagination (University of Wisconsin Press, 2014).

Yuriy Gorodnichenko (Economics) published the following 
works: “The Cyclicality of Sales, Regular and Effective Prices: 
Business Cycle and Policy Implications,” with Oliver Coibion and 
Gee Hee Hong in American Economic Review (forthcoming); “Is 
the Phillips Curve Alive and Well After All? Inflation Expectations 
and the Missing Disinflation,” with Oliver Coibion in American 
Economic Journal - Microeconomics 7 (2015); and “When does 
FDI have positive spillovers? Evidence from 17 emerging market 
economies,” with Jan Svejnar and Katherine Terrell, Journal of 
Comparative Economics 42 (2014).

Andrej Milivojevic (History) presented a paper, “A Critical 
Juncture? : The Purge of Reformist Cadres in 1970s Yugoslavia,” 
on the panel “Remembering and Disremembering Yugoslavia” at 
the Western Social Science Association conference in Portland in 
April 2015.

Eric Naiman (Slavic) has recently published the following 
works: “Kalganov” in the Slavic and East European Journal 
58:3, Fall 2014; “When Nabokov Writes Badly: Aesthetics and 
Morality in Laughter in the Dark” in Russian Review 73, October 
2014; “Tolstoy’s Hinges,” in New Studies in Modern Russian 
Literature and Culture: Essays in Honor of Stanley J. Rabinowitz, 
eds. Catherine Ciepiela and Lazar Fleishman, Stanford Slavic 
Studies 45 & 46, Oakland: Berkeley Slavic Specialties, 2014; 
and “Platonov’s letters home,” a review of Andrei Platonov, Ia 
prozhil zhizn’. Pis’ma, 1920-1950, ed. Natalia Kornienko in Times 
Literary Supplement, May 16, 2014.

Joy Neumeyer (graduate student, History) presented on the 
panel “Soviet Art and Urbanism” at the annual conference  of the 
Western Social Science Association in Portland in April 2015. Her 
paper, “‘The Final Struggle’: The Art of the Soviet Death Mask,” 
was chosen as winner of the Western Association of Slavic Studies 
Outstanding Graduate Student Essay.

With the new cycle of the Title VI National Resource Center 
and Foreign Language and Area Studies grant, ISEEES has 
partnered with Florida International University (FIU) to provide 
K-12 Educator Outreach Training in Russia, Eastern Europe, 
and Central Asia. Jeffrey Pennington (Executive Director, 
ISEEES) and Beverly Crawford (Associate Director, Institute 
of European Studies) went to Miami to give the inaugural lecture 
for this partnership - “The EU and the Ukraine Crisis: The End 
of the ‘European Model?’” - at the School of International and 
Public Affairs at FIU in March. Jeff returned to FIU in June to 
present on an all-day panel for K-12 educators, “Contemporary 
Russia and Eastern Europe in Historical Context: A Workshop for 
Secondary School Educators.” The panel had lectures by John K. 
Cox, Professor and Department Head, History, Philosophy and 

Religious Studies, North Dakota State University; Mary Dakin, 
Independent Scholar and former Associate Director of the Center 
for Russian, East European and Eurasian Studies at Stanford 
University; and Rebecca Friedman, Associate Professor of History 
and Provost Faculty Fellow, 2015-2017, at Florida International 
University.

Brandon Schechter (PhD, History, 2015) has a chapter coming 
out in a collected volume, “The State’s Pot and the Soldier’s 
Spoon: Paëk (Rations) in the Red Army,” in Wendy Goldman 
and Donald Filtzer, eds. Hunger and War (Bloomington: Indiana 
University Press, forthcoming). Two fellow UC Berkeley alums, 
Rebecca Manley (PhD, History, 2004) and Alexis Peri (PhD, 
History, 2011), have also contributed chapters to this collection. 
Brandon will also be busy this summer presenting at the following 
conferences in the US and Russia. In May he presented the paper 
“The Properties of War in The Red Army, 1941-1945” at “People 
and Things on the Move” Colloquium at the University of Chicago; 
in June he presented “The Trophies of War” at “Europe, 1945: 
Liberation, Occupation, Retribution” Conference at the Higher 
School of Economics in Moscow and “Cities of Earth, Cities 
of Rubble: The Spade and Red Army Landscaping” Violence 
in Twentieth-Century Russia and Eurasia: Experience, Affect, 
Memory, and Legacies” at the University of Illinois, Urbana-
Champaign. In the fall he will start a Post-Doc at the Davis Center 
at Harvard University.

Lily Scott (PhD candidate, Slavic) received a Berkeley Language 
Center fellowship for the Spring 2016 semester.

Agnieszka Smelkowska (graduate student, History) presented a 
paper, “Between People’s Revenge and Socialist Justice: Poland’s 
Volksdeutsche between 1944 and 1946,” on the panel “Building 
Socialism: Post-WWII Perspectives” at the Western Social Science 
Association conference in Portland in April 2015.

Barbara Voytek (ISEEES) presented on the panel “Lithics 
Cowgirl, Household Archaeologist, Digital Doyenne: A Session 
Dedicated to Ruth Tringham,” at the 80th Annual Meeting of 
the Society for American Archaeology in San Francisco. Her 
presentation is titled “From Russia with Love: Ruth Tringham and 
the Early Days of Microwear,” recounting her studies with Ruth at 
Harvard over 40 years ago. She also co-authored a chapter, “Lithics 
from the tell site Hódmezővasárhely-Gorzsa (S-E Hungary): 
typology, technology, use and raw material strategies during the 
late Neolithic (Tisza Culture)” with E. Starnini, Gy. Szakmány, S. 
Józsa, Zs. Kasztovszky, V. Szilágyi, B. Maróti, and F. Horváth in 
Chronologies and Technologies: the Fifth and Fourth Millennia 
BC between the Carpathians and the Aegean Sea, S. Hansen, P. 
Raczky, A. Anders, A. Reingruber (eds.), Archäologie in Eurasien 
31. Rahden:Verlag Marie Leidorf GmbH. Berlin, 2015.

Katherine Zubovich (PhD candidate, History) presented a 
paper, “Consuming Moscow’s Skyscrapers: Popular Responses to 
Postwar Stalinist Luxe,” at the conference “Living Cities of the 
Second World,” the third conference in a series run by the academic 
group “Second World Urbanity” at the European University in 
Saint Petersburg, Russia.

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 11 



Make a Gift to ISEEES!
The loyal support of private donors like you supplements the funding we receive from other sources and enables 
us to meet the standards of excellence required of us by the University of California, Berkeley as an organized 
research unit and by the U.S. Department of Education as a Title VI National Resource Center. Your support 
helps to expand and sustain a robust area-specific international education for our students, furthers research 
opportunities for faculty focusing on our region, and allows us to respond to new programming opportunities 
and to expand public outreach.

Our Federal and state funding have faced continued reductions, compelling us to draw more and more on our 
modest endowments to maintain the superior programming and research and academic support our student, 
faculty, and public constituents have come to expect. As a result, we have expanded opportunities for more 
targeted giving in order to encompass a variety of ISEEES programs. Contributions of any size are appreciated 
and contribute directly to ISEEES’s continued accomplishments. We would be very happy to discuss details 
of these funds or other giving opportunities. Jeff Pennington, executive director of ISEEES, can be reached at 
jpennington@berkeley.edu or (510) 643-6736.

GIVING OPPORTUNITIES 

ISEEES General Support Fund
The ISEEES General Support Fund is an unrestricted fund that is used to: provide travel grants to affiliated 
graduate and undergraduate students for the purpose of presenting papers at academic conferences; provide 
research assistance to affiliated faculty members; convene conferences, open to the public, that examine current 
topics in Slavic, East European, and Eurasian studies; host an annual reception to foster community building 
among faculty, students, and the public; and augment the state and grant funds that provide minimal support 
for ISEEES operations.

ISEEES Graduate Student Support Fund 
The ISEEES Graduate Student Support Fund is a new UCB Foundation endowment that was established by 
a generous gift from an anonymous donor. When fully funded, the ISEEES Graduate Student Support Fund 
will be used to support graduate students in the field of Slavic, East European, and Eurasian Studies. The 
endowment was launched by the initial gift and matching funds from the Graduate Division. Additional gifts 
to the Fund are encouraged and gratefully accepted.

Colin and Elsa Miller Endowment Fund
The Annual Colin Miller Memorial Lecture honors the memory of a journalist and radio and TV producer who 
was devoted to the Center for Slavic and East European Studies (as ISEEES was called before the year 2000). 
The endowment funds an annual lecture given by a respected scholar in the field of Slavic, East European, and 
Eurasian Studies.

Hungarian Studies Fund
This fund promotes the teaching of the Hungarian language at UC Berkeley, provides research assistance to 
faculty and students studying Hungarian topics, and supports lectures, workshops, and conferences devoted to 
Hungarian studies.

Fund for Romanian Studies
This fund promotes the teaching of the Romanian language at UC Berkeley; supports lectures, workshops, and 
conferences devoted to Romanian topics; and provides research assistance to faculty and students pursuing 
Romanian studies.

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 12



Associates of the Slavic Center

ISEEES acknowledges with sincere 
appreciation the following individuals 
who made their annual contribution 
to ISEEES between December 2014 
and June 2015.

CENTER CIRCLE
Donald A. Van Atta*

Krista Hanson*

SPONSORS
Richard C. Castile*

Margaret & Peter Edgelow*
Norma Feldman*

Alexandra Karriker*
Carol & Ramon Santos*

Susan Southworth*

MEMBERS
Dr. Susan B. Garfin*
Eric & Paula Gillett*

Karen Greenley*
Juliet P. Imes*

Samuel Meyer*
Walter Parchomenko*

Deborah Pearl*
Michael Richards*
Kathleen E. Smith*

Robert C. Smith*
Elena Sokol*

Valerie J. Sperling*

*gift of continuing membership

Support Our Institute!
Your gift will qualify you for membership on our annual giving program: 
Associates of the Slavic Center. Descriptions of membership benefits by 
level are included below. Thank you for your continued support.

Members (Gifts under $100). Members are notified in writing about major 
upcoming ISEEES events.

Sponsors (Gifts of $100—$499). ASC Sponsors receive a specially designed 
gift that bears the ISEEES logo, promoting Slavic and East European Studies 
at Berkeley.

Benefactors (Gifts of $500—$999). ASC Benefactors receive a 
complimentary copy of a book authored by ISEEES faculty.

Center Circle (Gifts of $1,000 and above). Members of the Center Circle will 
qualify for the Charter Hill Society at UC Berkeley. The Charter Hill Society 
is Berkeley’s new program designed to recognize donors’ annual giving to the 
campus. Benefits of this program include a subscription to Berkeley Promise 
Magazine and an invitation to Discover Cal lecture.

It is a policy of the University of California and the Berkeley Foundation 
that a portion of the gifts and/or income therefrom is used to defray the costs 
of raising and administering the funds. Donations are tax-deductible to the 
extent allowed by law.

You can contribute online by visiting the ISEEES website - 
http://iseees.berkeley.edu/give

- and selecting the fund to which you would like to make a gift.
 
Or send a check, payable to UC Regents, to:

Institute of Slavic, East European, and Eurasian Studies
University of California, Berkeley
260 Stephens Hall #2304
Berkeley CA 94720-2304

Name(s) ____________________________________________________
Address ____________________________________________________
___________________________________________________________
City ____________________________State___________ Zip ________
Home Business
Phone__________________________Phone_______________________
If your employer has a matching gift program, please print name of 
corporation below:
___________________________________________________________
____ I have made a contribution but wish to remain anonymous.

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 13 



ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 14

On February 28, 2014, President Barack Obama addressed 
the nation for the first time concerning the military 
mobilization of Russian forces in the Crimean peninsula. 

“The Ukrainian people deserve the opportunity to determine their 
own future,” he declared, and without specifying actions the 
United States would or would not take, he assured Americans and 
Ukrainians alike that the United States “stands for the sovereignty, 
territorial integrity, and democratic future of Ukraine.” Two days 
previously, pro-Russian armed forces had marched through the 
peninsula; the following day they seized the Crimean parliament 
building. I was on a bus returning to Prague from Krakow with a 
class group when the bus driver announced and translated the 
parliament building news for us. Numerous historians, pundits, 
and many more did not hesitate to compare these events to the 
invasion and subsequent occupation by the Soviet Red Army of 
Central and Eastern Europe at the end of the 1940s. On the bus, I 
was sitting next to a friend of our teacher—a Czech woman who 
had served as our primary translator and tour guide for the 
weekend—who sucked in her breath. “We remember this,” she 
told me. 

Two months later, as pro-Russian forces continued to push into 
Crimea, I handed my passport to a trio of stern guards and walked 
through an airport-style body scan machine to enter the Radio 
Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) headquarters in Prague. 

 As part of a Czech history class, we had been researching 
the history of the institution; a “surrogate broadcasting” 
station initially established by the CIA and the United 
States Free Europe Committee to “give the people of 
the captive countries reason to hope for liberation.” 

 Once cleared for entrance, we met with an Afghan journalist who 
had moved to Prague permanently to broadcast on women’s issues 
after receiving continuous death threats due to her broadcasts at 
home. She spoke briefly about the stories she broadcasts on Radio 
Free Afghanistan each week, but really, everyone wanted to talk 
about Ukraine. The Crimean referendum, declared to be a sham by 
most of the West, had passed with 97% in favor of joining Russia. 
Pro-Russian militia had held Vice journalist Simon Ostrovsky 
captive the previous week. Clashes in Odessa just days earlier had 
left more than forty people dead. And RFE/RL had provided much 
of the coverage reaching European and worldwide audiences. 
Radio Free Europe (known as Radio Svoboda in Ukraine) had 
thirty-three journalists and staff members on the ground operating 
out of Kiev, and on February 20, 2014, the Radio Svoboda website 
alone received 2.8 million page views. In the following months, 
the site would be viewed 150 million times and receive numerous 
journalism awards for its extensive coverage of developments in 
the Crimean peninsula.

While the institution no longer receives funds or guidance 
directly from the CIA, it is still governed by a United States 
radio board and receives funding from Congress each year. 

 Although a glance at their stories today may not immediately 
reveal a particular American slant, the station remains a limb of 
the American foreign policy system. Throughout its more than 
sixty-year history, what has it meant for this limb to cover, and 
participate in, uprisings in foreign countries? 

The current mission statement of Radio Free Europe/
Radio Liberty is to “promote democratic values and 
institutions by reporting the news in countries where a free 
press is banned by the government or not fully established.” 

Although the Radio Free Europe of 2015 operates in an entirely 
different media landscape than it did in 1950, many of the challenges 
in reporting on the self-determination of other countries are very 
similar to those at its inception. In the first decade of broadcasting, 
these challenges rested on the term liberation. In the most literal 
sense, liberation is the freeing of someone or something from 
imprisonment or oppression. While the term was occasionally 
used to refer to direct military intervention by the United States to 
free the region of Soviet control, more often than not, it was used 
in an esoteric sense with continuously changing connotations and 
implications. In the past few decades, this term has largely fallen 
out of the public lexicon when addressing conflicts abroad, but it 
was the central preoccupation of most people involved with the 
Radio Free Europe project in the early 1950s. At a time when the 
recent technological innovations of the radio allowed for rapid 
cross-border communication not seen before, RFE/RL broadcasts 
became an avenue for experimenting with the dissemination of 
strategic political rhetoric.

In this paper, I examine the origins of Radio Free Europe to 
explore the transfer and representation of American foreign policy 
to the citizens of Soviet satellite countries through the media. 
With an emphasis on liberation, I discuss policy formulation in 
Washington, D.C., and how it was interpreted by the institution 
and by the journalists broadcasting for Radio Free Europe. 
Three tiers of communication form this institution: one between 
Washington and Radio Free Europe directors and executives, 
another from directors to the émigré journalists employed by the 
institution, and the third between the journalists and citizens of 
Central and Eastern Europe through broadcasts. For each of these 
communication channels, I focus on how the involved parties 
interpreted the discussion of liberation and how that discussion 
evolved over time. 

Many historians have written on the varying strategies 
of the United States towards the Soviet satellites in this time 
period. In Strategies of Containment, John Lewis Gaddis traces 

Figure 1: Ferdinand Peroutka pictured in a 1960 Free Europe Committee 
News Bulletin celebrating his upcoming ten-year anniversary with the 
station.

Radio Free Europe and the Rhetoric of Liberation
Stephanie Caitlin Thornton

Berkeley Alumna, History, BA, Spring 2015

Stephanie Thornton graduated from UC Berkeley with a Bachelor of Arts in History in Spring of 2015. “Radio Free Europe 
and the Rhetoric of Liberation,” her senior thesis, earned departmental Highest Honors. She will spend the next year 
working in San Francisco elementary schools as part of an AmeriCorps literacy project.



the approaches of administrations, from Truman to Reagan, 
to the Soviet Union and the Eastern bloc. Other works, such 
as Anne Appelbaum’s Iron Curtain, a history of the makings 
of totalitarianism in the region post-World War II, discuss the 
presence of Radio Free Europe in the region as a facet of United 
States policy. There are a number of institutional histories of 
Radio Free Europe written by former executives and directors of 
the organization. Three books form the base of the historiography 
about the institution; Radio Free Europe and Radio Liberty: 
The CIA Years and Beyond by A. Ross Johnson; Broadcasting 
Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and 
Radio Liberty by Arch Puddington; and Cold War Radio: The 
Dangerous History of American Broadcasting in Europe, 1950-
1989 by Richard H. Cummings. While these texts explore the 
origins and structural specifics of the institution in much greater 
detail than this paper can, their discussions are somewhat narrow 
in regard to the relationship between Radio Free Europe policy 
and on-air broadcasts.

To bring together the challenges of the three channels of 
communication, I look at a combination of policy documents, 
broadcast transcripts, and internal correspondence between 
journalists and Radio Free Europe officials primarily from the 
Hoover Institution Radio Free Europe archives at Stanford 
University, as well as the digitized Woodrow Wilson Center 
Radio Free Europe/Radio Liberty collection online. From 
the corporate records collection housed at the Hoover, I 
draw on budgets, employee instruction manuals, audience 
research reports, and numerous letters between the staff. Most 
instrumental to this project, though, was the Ferdinand Peroutka 
Papers—an entire collection on one of Radio Free Europe’s most 
prominent journalists. Peroutka, a Czechoslovak journalist who 
had been held by the Nazis throughout World War II and then 

immigrated to the United States after the communist coup in 1948, 
joined the Radio Free Europe team in 1951 as the Czechoslovak 
correspondent and began hosting the weekly Sunday Night Talks. 

 In the next two decades, Peroutka became the leading voice 
connected to Radio Free Czechoslovakia and one of the 
most well respected journalists and political pundits in the 
entire region. The personal collection is comprised of his 
letters to Radio Free Europe executives, newspaper articles 
written on him from both American and Czechoslovak 
sources, and transcripts of his weekly broadcasts. Peroutka  
provides the third layer in how policy was interpreted as it 
moved from United States presidents and their close strategists 
and advisors to the Radio Free Europe leadership, and from RFE 
leaders to the individual journalists projecting these attitudes to 
the peoples of Central Europe through their broadcasts.

I also look at the roots of liberation ideology in the earliest 
years of Radio Free Europe and the political theories behind it 
in the era of George Kennan and the advent of the Eisenhower 
administration. From here, I examine the messy practice of 
promoting liberation on-air as RFE came to find its foothold 
after a few years before the shaking of de-Stalinization and the 
Hungarian Revolution of 1956, a profound failure and serious 
controversy for the station’s liberation ideas. After 1956, the 
station lost some popularity because of its involvement in 
Hungary, but it also became less relevant as domestic presses 
gained more editorial freedom in the wake of de-Stalinization. 
On the ground, Peroutka adapted the topics of his shows to fill a 
different niche for his home audience, and from above, directors 
in New York experimented with changing the policy guidelines 
for journalists, both believing the actions in their channels would 
most affect those of the other party. In conclusion, I look to how 
the history of this institution can inform us about the relationship 
between self-determination, liberation, and American interests 
abroad, and how this relationship continues to be expressed across 
different media platforms. 

Roots of Liberation 
“This station daily pierces the iron curtain with truth, answering the 
lies of the Kremlin,” a forty-year old Ronald Reagan confidently 
proclaimed in a 1951 television Crusade for Freedom promotional 
video calling for public donations to Radio Free Europe.1 Created 
during Reagan’s time as president of the Screen Actors’ Guild and 
FBI informant of the Hollywood Blacklist era, the commercials 
reached many across the country eager to do their part to fight 
the Kremlin. Among these viewers was a young Richard H. 
Cummings, future security director of Radio Free Europe and 
author of the book Cold War Radio. In the book, Cummings 
credits seeing these commercials in childhood as influencing his 
later decision to pursue a career at the organization.2 

Although the commercials called for donations to the pledge 
campaign, the allotted budget for Radio Free Europe ($8.7 million 
dollars in 1951, roughly equal to $60 million in today’s dollars) 

1  “Crusade for Freedom Commercial Ronald Reagan,” 1951, Published April 
5, 2012. https://www.youtube.com/watch?v=qayE8Rhwc_8. Accessed January 
26, 2015. 
2  Richard H. Cummings, Cold War Radio: The Dangerous History of 
American Broadcasting in Europe, 1950-1989 (Jefferson: McFarland 
Publishing, 2009), 1.  

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 15

On February 28, 2014, President Barack Obama addressed 
the nation for the first time concerning the military 
mobilization of Russian forces in the Crimean peninsula. 

“The Ukrainian people deserve the opportunity to determine their 
own future,” he declared, and without specifying actions the 
United States would or would not take, he assured Americans and 
Ukrainians alike that the United States “stands for the sovereignty, 
territorial integrity, and democratic future of Ukraine.” Two days 
previously, pro-Russian armed forces had marched through the 
peninsula; the following day they seized the Crimean parliament 
building. I was on a bus returning to Prague from Krakow with a 
class group when the bus driver announced and translated the 
parliament building news for us. Numerous historians, pundits, 
and many more did not hesitate to compare these events to the 
invasion and subsequent occupation by the Soviet Red Army of 
Central and Eastern Europe at the end of the 1940s. On the bus, I 
was sitting next to a friend of our teacher—a Czech woman who 
had served as our primary translator and tour guide for the 
weekend—who sucked in her breath. “We remember this,” she 
told me. 

Two months later, as pro-Russian forces continued to push into 
Crimea, I handed my passport to a trio of stern guards and walked 
through an airport-style body scan machine to enter the Radio 
Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) headquarters in Prague. 

 As part of a Czech history class, we had been researching 
the history of the institution; a “surrogate broadcasting” 
station initially established by the CIA and the United 
States Free Europe Committee to “give the people of 
the captive countries reason to hope for liberation.” 

 Once cleared for entrance, we met with an Afghan journalist who 
had moved to Prague permanently to broadcast on women’s issues 
after receiving continuous death threats due to her broadcasts at 
home. She spoke briefly about the stories she broadcasts on Radio 
Free Afghanistan each week, but really, everyone wanted to talk 
about Ukraine. The Crimean referendum, declared to be a sham by 
most of the West, had passed with 97% in favor of joining Russia. 
Pro-Russian militia had held Vice journalist Simon Ostrovsky 
captive the previous week. Clashes in Odessa just days earlier had 
left more than forty people dead. And RFE/RL had provided much 
of the coverage reaching European and worldwide audiences. 
Radio Free Europe (known as Radio Svoboda in Ukraine) had 
thirty-three journalists and staff members on the ground operating 
out of Kiev, and on February 20, 2014, the Radio Svoboda website 
alone received 2.8 million page views. In the following months, 
the site would be viewed 150 million times and receive numerous 
journalism awards for its extensive coverage of developments in 
the Crimean peninsula.

Figure 1: Ferdinand Peroutka pictured in a 1960 Free Europe Committee 
News Bulletin celebrating his upcoming ten-year anniversary with the 
station.



ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 16

was sufficient to cover operations. 3 Rather, the public donations 
fit into a branding of the campaign as a collaborative American 
undertaking. The previous year, just as the new broadcasting 
facility in Munich was beginning its daily reports, President 
Dwight D. Eisenhower had introduced the Crusade and the station 
in a Labor Day Speech. In the 1950 speech Eisenhower describes 
the “campaign sponsored by private American citizens to fight the 
big lie with the big truth.”4 The following day newspapers across 
the country published reports of excited citizens willing to join 
the effort and sign Eisenhower’s Freedom Scroll.5 The speech and 
the Reagan commercials extolled the idea of individual American 
citizens working together for this new enterprise—an enterprise 
backed by a cut and dry paradigm: Kremlin equals lies; America 
equals truth. 

While the Crusade for Freedom campaign was one of the first 
public solidifications of this attitude at the time, these ideas had 
been developing since the end of World War II. In 1946, American 
diplomat George Kennan sent the now famous “Long Telegram” 
back home to President Truman from his post in the Soviet Union 
with the warning that “world communism is like a malignant 
parasite which feeds only on diseased tissue”.6 Kennan proclaims 
that the United States must lead the world in opposing the Soviets 
by ensuring the “health and vigor of our own society.”7 At the 
time of his writing, the Soviet Red Army had “absorbed” Estonia, 
Latvia, and Lithuania into the Soviet Union and was occupying 
the six countries which came to be known as the “bloc”: East 
Germany, Hungary, Poland, Romania, Bulgaria, and Albania.8 The 
fear that this “parasite” would continue to spread past this area 
preoccupied American politicians and diplomats. The following 
year, Kennan coined the term “containment”—the idea that, 
rather than directly combating communism at any cost, the United 
States should focus on ensuring it did not spread. Containment, 
which came to be the governing Cold War ideology of the Truman 
administration, allowed for a range of responses that could shift 
depending on the area which the United States determined to be 
of utmost importance at the time. 

Two years later, as Soviet control over the Central and Eastern 
European states had tightened, Kennan authored a memorandum 
on “Organizing Political Warfare” for the United States Policy 
Planning Committee and the National Security Council introducing 
the idea of a “Liberation Committee.” The government-funded 
committee, he outlines, should be comprised of “trusted private 
American citizens” and should strive to “provide an inspiration 
for continuing popular resistance within the countries of the Soviet 
world; and to provide a potential nucleus for all-out liberation 

3  “US Government Monies Provided to Radio Free Europe and Radio 
Liberty,” Report to the Committee on Foreign Relations United States Senate, 
May 1972, Radio Free Europe/Radio Liberty Corporate Records. Collection 
2000C71, Hoover Institution Archives. 
4  Dwight Eisenhower “Crusade for Freedom Speech,” September 4, 1950, 
Denver, Pre-Presidential Speeches Dwight D. Eisenhower Presidential Library 
Archives. http://www.eisenhower.archives.gov/index.html. 
5  Richard Cummings, “Labor Day, Crusade for Freedom, and Radio Free 
Europe,” Cold War Radio Broadcasting, August 31, 2012. http://coldwarradios.
blogspot.com/2012/08/labor-day-crusade-for-freedom-and-radio.html. 
6  George Kennan, “Long Telegram,” February 22, 1946, National Security 
Archive: George Washington University. http://nsarchive.gwu.edu/coldwar/
documents/episode-1/kennan.htm. 
7  George Kennan, “Long Telegram.”
8  Anne Appelbaum, Iron Curtain: The Crushing of Eastern Europe 1944-1956 
(New York: Anchor Books, 2012). 

movements in the event of war.”9 Throughout the memorandum 
he describes other mechanisms for promoting anti-communism 
groups and subversive elements within the Soviet-controlled 
countries, continuously invoking “American tradition” as the 
basis for the plans. The private-public enterprise of the liberation 
committee, for example, follows the “traditional American form: 
organized public support of resistance to tyranny in foreign 
countries.”10 Through this reasoning, liberating the peoples of the 
Soviet satellite states continues a tradition of opposing tyranny 
abroad rather than introducing a particularly new or revolutionary 
concept. This rhetorical strategy, likely employed to garner the 
necessary administrative and domestic support for the plan, was 
not without faults, though, as the people the plan advocated 
to liberate also came to believe in the American “tradition of 
liberation.” 

The subject of the memo has added significance, as 
George Kennan is most famously associated with the policy of 
containment, not liberation. Though Kennan strongly opposed the 
creation of any definitive foreign policy statement stemming from 
his views, and so this document may not be the most representative 
of his legacy, it demonstrates the pervasiveness of the liberation 
conversation at this time.11 The following year the National 
Committee for Free Europe (later renamed the Free Europe 
Committee) was created. While the outlines for the committee do 
not follow Kennan’s suggestions exactly, they do seem to express 
many similar sentiments. The Committee, in its original mission, 
aims to aid those anti-communist and anti-fascist leaders in 
useful occupations that have left their home countries for political 
reasons.12 Specifically, the committee aims to “engage in efforts 
by radio, press, and other means to keep alive among their citizens 
in Europe the ideals of individual and national freedom.”13 After 
the formation of the committee itself, members turned to planning 
for the broadcasting station, and in particular, which émigrés and 
groups would be selected to represent what would then become 
Radio Free Europe. After a few brief months of broadcasting out 
of New York, a period former Radio Free Europe director A. Ross 
Johnson refers to as the “poison factory” because of the incredibly 
negative nature of the early broadcasts, the Committee purchased 
the Munich facility and re-branded as a “surrogate broadcasting” 
station.14 Compared to the hands-on effort of CIA agents and 
American directors in New York, “surrogate broadcasting” meant 
that the American government provided the infrastructure and 
air space (and quite a bit more, especially in terms of suggested 
themes), but the émigré journalists did their reporting and 
broadcasting themselves. In 1951, around the same time as the 
airing of the Reagan commercials in homes across the country, 

9  George Kennan “Organizing Political Warfare,” April 30, 1948, Woodrow 
Wilson Center Digital Archives. http://digitalarchive.wilsoncenter.org/
document/114320. 
10  George Kennan, “Organizing Political Warfare.” 
11  John Lewis Gaddis, Strategies of Containment, (New York: Oxford 
University Press, 1982). 95. 
Kennan’s reluctance to a definitive policy statement is somewhat “ironic” as 
NSC-68 was written almost immediately after his resignation and was pretty 
much exactly that. 
12  “Understanding between the Office of Policy Coordination and National 
Committee for Free Europe,” October 4, 1949, Woodrow Wilson Center Digital 
Archives. http://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/114332. 
13  Ibid. 
14  A. Ross Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years 
and Beyond (Washington, D.C.: Woodrow Wilson Center Press, 2010), 40. 



ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 17

the Office of Policy Coordination described Radio Free Europe’s 
Soviet-specific sister project, Radio Liberty, as a “program of 
Russians speaking to Russians, not the U.S. government speaking 
to the Russians.”15 

In Strategies of Containment, John Lewis Gaddis argues 
that, under Truman and Kennan, “process triumphed over policy” 
through their focus on restraining Soviet economic and military 
strength without much regard for long-term policy or goals.16 
When President Eisenhower took office in 1951, though, there 
was an increased focus on ideology in foreign policy development, 
particularly under the influence of Secretary of State John 
Foster Dulles and his brother, CIA director Allen Dulles. One of 
Eisenhower’s first foreign policy acts was Operation Solarium—a 
program designed to study three potential courses of action 
that the administration could consider adopting in regards to 
Eastern Europe: continuing containment, deterrence, and lastly, 
liberation. According to Gaddis, while the official public strategy 
remained containment, Eisenhower’s “New Look” foreign policy 
incorporated all three of these courses. It is the third option 
– liberation – that is particularly interesting to this study of 
Radio Free Europe, as it encompassed “political, psychological, 
economic, and covert means to ‘roll back’ Soviet influence 
areas.”17 The idea of psychological warfare, though not novel to 
this time period, did develop in a new sense under Eisenhower 
and the influence of the Dulles brothers. “The most conspicuous 
example of ‘psychological warfare’,” Gaddis writes, is “Dulles’ 
‘liberation’ strategy for Eastern Europe.”18 This strategy, though, 
was not clearly defined or outlined anywhere, and some argue it 
did not actually exist to the degree Gaddis suggests. 

A. Ross Johnson writes that, “liberation was a long-
term aspiration, never a policy that guided RFE broadcasts… 
‘liberation’ was American political rhetoric, never U.S. foreign 
policy.”19 Throughout the book, Johnson continuously reaffirms 
this claim—especially when it later comes to the 1956 Hungarian 
Revolution—which clearly contradicts Gaddis’ theory of 
Eisenhower embracing liberation aspects after Operation 
Solarium. As a former RFE director, Johnson may have a stake 
in preventing unnecessary responsibility from being placed on the 
shoulders of Radio Free Europe. Yet, a 1954 policy document lists 
one of the primary objectives of the institution “to give the people 
of the captive countries reason to hope for liberation.”20 While 
A. Ross Johnson may argue that this was pure rhetoric and that 
giving people a “reason to hope” does not constitute actual policy 
handed down from the administration, the journalists tasked with 
transmitting these messages on air may not have interpreted them 
in that way, especially formal policy statements like the one from 
1954. 

Ferdinand Peroutka, as expressed in his correspondence with 

15  “Radio Liberty Objectives Outlined,” August 25, 1951, Office of Policy 
Coordination, Woodrow Wilson Center Digital Archives. 
While the document particularly discusses Radio Liberty and operations in 
Russian, the attitude expressed in it is evident of an overall shift away from the 
“poison factory” model.
16  John Lewis Gaddis, Strategies of Containment, 127.
17  John Lewis Gaddis, Strategies of Containment, 144. 
18  Ibid,153.
19  A. Ross Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years 
and Beyond, 54. 
20  “United States Government Policy for Radio Free Europe and Radio 
Liberty,” July 22, 1954. 

RFE officials, appeared to believe promoting liberation was an 
official stance of the institution. In a 1952 letter to Radio Free 
Europe chief Mr. Galantiere, Peroutka outlines what he sees as 
the station’s tasks. “Answer the question of arming, the question 
of appeasement, and of the liberation of satellites sustained by 
the common will of the American people.” 21 The questions are 
repeated throughout Peroutka’s correspondence with Radio 
Free Europe officials and seem to be a point of internal conflict 
regarding his role in translating the directives of the United States 
to the people of Czechoslovakia. In 1954 he writes again to Mr. 
Galantiere: “95% of the Czechoslovak population believed, up 
to the present, in a liberation continued but by war.”22 Johnson’s 
questioning of whether or not liberation was official policy seems 
much less important when examined with this in mind: if it was 
believed to be actual policy by those listening to Radio Free 
Europe and Radio Liberty, it is not any different in impact than 
had it been official policy. 

Liberation In Messy Practice 
The 1953 report of the death of Soviet leader Joseph Stalin 
was heralded as one of Radio Free Europe’s most successful 
broadcasts at the time—they broke the news more than six hours 
earlier than the communist state news.23 The ideological changes 
after his death, in particular following Nikita Khrushchev’s 
1956 denouncement of Stalin’s crimes and the overall harshness 
of the regime, led to a period of “thaw” including the easing of 
restrictions of domestic press within satellite countries. Media 
sources within these countries began to include more local news, 
a wider array of voices, and less censorship by the communist 
administration. For Radio Free Europe this meant that much of 
their daily broadcasting became less unique and less relevant, as 
sources closer to the listeners were able to break the same stories. 

In 1955 Peroutka prepared a summary for Radio Free Europe 
in the wake of a Four Powers meeting. The document details the 
differing attitudes towards liberation he had encountered among 
Western officials. He writes that, from an American perspective, 
any “liberation policy” is no longer different from the policy of 
containment. “Still, for psychological reasons,” he advises, “it is 
better to refer to the containment policy as liberation policy.”24 
Although official policy of liberation may no longer exist, the 
support for continuing to refer to it would come from Radio 
Free Europe. Communication of this policy by Peroutka and his 
colleagues to listeners, this report suggested, was more important 
than accurate transmission of policy from the United States 
government to the journalists.

Peroutka then goes on to discuss what he believes is a more 
promising term—“self-liberation.” Increasing in popularity and 
use right around this time, especially by Western politicians, 
self-liberation is perhaps even more abstract of a term than 
liberation. “Self-liberation is not possible, but self-liberating 

21  Ferdinand Peroutka letter to Mr. Galantiere, November 20, 1952, Ferdinand 
Peroutka Papers, 1935-1978. Collection 84052, Hoover Institution Archives. 
22 Ferdinand Peroutka letter to Mr. Galantiere, January 11, 1954, Ferdinand 
Peroutka Papers, 1935-1978. Collection 84052, Hoover Institution Archives. 
23  “Czechoslovakia Audience Response to Western Broadcasts and Leaflets, 
1954-1955,” Radio Free Europe/Radio Liberty Corporate Records. Collection 
2000C71, Hoover Institution Archives. 
24  Ferdinand Peroutka, “Summary of Liberation,” June 1955, Ferdinand 
Peroutka Papers, 1935-1978. Collection 84052, Hoover Institution Archives, 
1-2. 



movements of the masses behind the Iron Curtain are.” This, of 
course, has significant challenges as self- is predicated on the 
idea of the internal mobilization and lack of external control, 
and can therefore not be adopted as any “official policy” by the 
United States. The term is particularly useful in that it does not 
imply commitment to any anti-administration groups or actions 
within the Soviet satellite states. Peroutka ends the memo with 
the two ideas he believes are “certain” at this time: first, that “it 
is not possible to promise liberation behind the Iron Curtain,” 
but also “the hope of liberation can absolutely not be abandoned 
within the Eastern bloc or else the millions will assimilate into 
the monolith.”25 Reckoning these two goals with one another 
is essentially impossible, which he acknowledges, but he does 
provide recommendations for economic sanctions and political 
moves the United States could take to demonstrate a dedication 
to opposing the communist regime and encouraging internal 
opposition movements within Central and Eastern Europe. These 
sanctions, writes Peroutka, send a clear and reassuring message 
to those opposing the regimes domestically, but do not carry the 
weight or expectation of military assistance or more forceful 
intervention.

At this same time, questions of station credibility often tied 
to the “liberation” attitude troubled many within the institution. In 
yearly Audience Research Reports, RFE and RL representatives 
would meet with groups of station listeners from the different 
broadcast countries who, for specific reasons, were able to travel 
to West Germany. While the institution acknowledges that this 
was not exactly the most representative sample of the actual 
listener composition, comparing the reports from year to year 
does create a picture of how attitudes towards the station formed 
over the years of its broadcasting. On the whole, these reports are 
overwhelmingly positive about Radio Free Europe’s programming 
and suggest high levels of trust in the reporters by listeners. The 
1955 report, though still complimentary, does include a few more 
serious concerns than seen in earlier years. Many respondents 
noted that, more than occasionally, RFE broadcasts turned out to 
be false.26 

Ferdinand Peroutka also addresses the concern in this same 
year. In one letter, Peroutka informs the New York bureau of his 
correspondence with friends back in Prague, who have written 
to him warning that “RFE is losing the confidence of our people 
because of the false reports it broadcasts.”27 The year 1955 was 
characterized by attempts at smoothing out many of the wrinkles 
still in the broadcasting system, wrinkles which would run much 
deeper the following year as these two issues—the extent to 
which liberation would be promoted on-air and how the truth of 
the broadcasts were verified—came to head the following year in 
the Hungarian Revolution. 

After Nikita Khrushchev’s “Secret Speech” in which he 
denounced the many crimes of Stalin was released to the press, 
countries across the region underwent leadership changes and 
reforms to rid much of the heavily entrenched Stalinism. In 1956, 
student protests in Budapest blossomed into a national uprising 
against Soviet control of the country and in support of Prime 

25  “Summary of Liberation,” Ferdinand Peroutka Papers, 7. 
26  “Audience Research Report: 1955-1956,” Radio Free Europe/Radio Liberty 
Corporate Records. Collection 2000C71, Hoover Institution Archives. 
27  Ferdinand Peroutka letter to Mr. Egan, July 15, 1955, Ferdinand Peroutka 
Papers, 1935-1978. Collection 84052, Hoover Institution Archives. 

Minister Imre Nagy, who days earlier had announced Hungary’s 
withdrawal from the Warsaw Pact. On November 4, Soviet 
forces entered the country with tanks to crush the rebellion and 
kidnap Nagy to the Soviet Union. Roughly twenty-five hundred 
Hungarians were killed in the process.28 That same day, as Soviet 
tanks were crossing the Hungarian border, a Radio Free Europe 
on-air press review highlighted an article from the London 
Observer, which had confidently declared “the pressure upon 
the government of the U.S. to send military help to the freedom 
fighters will become irresistible.” 29 After quoting this piece, the 
Hungarian broadcaster added, “in the Western capitals a practical 
manifestation of Western sympathy is expected at any hour.” 
This broadcast has since been accused by many of providing 
misleading information suggesting United States support for 
resistance fighters. After the news spread of how bloody the 
crushing of Budapest by the Soviet troops had been, Radio Free 
Europe came under considerable fire for their role. 

To this day, the 1956 broadcasts remain one of the most 
significant controversies the institution has faced. In fact, A. Ross 
Johnson’s book began as the 2006 article “Setting the Record 
Straight: Role of Radio Free Europe in the Hungarian Revolution 
of 1956,” which seeks to defend the institution against criticism 
that has continued well into the present day.30 Much of his article 
is in response to Charles Gati’s book Failed Illusions, a portion of 
which was published in The New York Times in October of 2006, 
including the claim that “RFE kept encouraging its Hungarian 
listeners to keep fighting for all they sought and more—whether 
these goals were realistic or not.”31 Anne Appelbaum, in her 2008 
book Iron Curtain: The Crushing of Eastern Europe, is even more 
critical of RFE’s Hungarian broadcasts and their representation of 
American political interests: 

The Hungarian service of Radio Free Europe, based 
in Munich and staffed by angry émigrés, egged on the 
revolutionaries. But despite his earlier calls for the 
‘rollback’ of communism and the ‘liberation’ of Eastern 
Europe, the hawkish American secretary of state, John 
Foster Dulles, could do no better than send the Soviet 
leaders a message: “We do not see these states [Hungary 
and Poland] as potential military allies.”32

In the immediate aftermath, the United States government 
ordered multiple official investigations into the broadcasts in 
question. A preliminary memorandum from the Free Europe 
Committee dated November 12, 1956, opens with the following 
statement: “the degree to which the West…encourages the captive 
peoples to resist or change the present regimes whilst at the same 
time…is not willing or able to assist them in a situation like that in 
Hungary, presents serious questions which ought to be realistically 
thought through.”33 This is one of the most direct challenges to the 
institution’s practices from an internal source at this point in time, 

28  Anne Appelbaum, Iron Curtain: The Crushing of Eastern Europe, 450. 
29  A. Ross Johnson “Setting the Record Straight.” December 2006. Woodrow 
Wilson International Center for Scholars, 11. 
30  A. Ross Johnson, “Setting the Record Straight.” 
31  Charles Gati, “Failed Illusions,” The New York Times, October 29, 2006. 
32  Anne Appelbaum, Iron Curtain: The Crushing of Eastern Europe, 457. 
33  “Rethinking the Role of the Free Europe Committee,” November 12, 
1956, Wilson Center Digital Archives. http://digitalarchive.wilsoncenter.org/
document/114744.

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 18



yet the suggestion for this to be “realistically thought through” is 
not a punitive condemnation, considering the problematic nature 
of encouraging resistance but not being willing to assist when 
that resistance comes to head. Two weeks later, the CIA prepared 
their official review of the situation, which reached two primary 
conclusions. “RFE broadcasts were generally consistent with U.S. 
policy toward the Satellites,” the report states, and “RFE did not 
incite the Hungarian people to revolution.”34 While this decisive 
verdict may have been in line with policy of the time, it does 
seem to prematurely end the conversation and questions posed by 
the FEC memorandum and—much more strongly—by external 
critics of RFE concerned with its practices. 

After the revolution and crushing defeat, Ferdinand Peroutka 
addressed the matter in his November 17, 1956, Sunday Night 
Talk. In one of his most declarative and forthright statements, and 
much more directly than the CIA or RFE leadership, he stated: 
“We here are a broadcasting station—not a liberation army.”35 
He then moved on to more optimistic tones quickly though: the 
Hungarian Revolution is much broader than the defeat; the very 
existence of the uprising signaled the growth of democracy behind 
the Iron Curtain.36

At this time, Radio Free Europe’s main challenge was the 
need to offer something different than the state news sources 
while simultaneously communicating to listeners that RFE’s aim 
was not liberation through direct intervention. Although perhaps 
the institution was in support of self-liberation (discussion on 
this term became more mixed after the Hungary broadcasts and 
the thaw), it was certainly not—as Peroutka stated—a liberation 
army. Its livelihood rested on journalists like Peroutka convincing 
Eastern Europeans of this without giving the impression that the 
Americans were turning their backs on them. In the following 
years, Ferdinand Peroutka’s broadcasts significantly shifted their 
scope and focus to encompass more international news and less 
domestic politics and affairs. 

Soft Liberation: A Journalist Adapts
“Eleven years is a long time; not many things remained in their 
place,” Peroutka writes in his 1961 report to the Radio Free Europe 
board of directors entitled “The Political Situation.”37 “RFE has 
a cleverer competitor now,” he writes of the evolution of the 
Communist state radio post-Stalin, noting the increased scope of 
their broadcasting and higher approval by citizens in the satellite 
states. Specifically in the wake of the Hungarian Revolution, and 
a perceived attitude of “passivity” by the Americans, the opinion 
of RFE had dropped in the satellite states. “The hope that was so 
lively when RFE was beginning and so closely allied to faith in 
the West’s superior might, is fading.”38 According to Peroutka, 
discerning what the United States’ goals and tactics were towards 
the region at this point was “more difficult than it used to be to 

34  “Review of RFE Hungarian Broadcasts,” November 26, 1956, 
Wilson Center Digital Archives. http://digitalarchive.wilsoncenter.org/
document/114782.
35  Ferdinand Peroutka “Weekly Commentary,” Radio Free Czechoslovakia, 
November 17, 1956, Ferdinand Peroutka Papers, 1935-1978. Collection 84052, 
Hoover Institution Archives, 1. 
36  Ibid, 3.
37  Ferdinand Peroutka, “The Political Situation,” April 17, 1961, Ferdinand 
Peroutka Papers, 1935-1978. Collection 84052, Hoover Institution Archives, 1. 
38  Ibid, 3. 

stimulate hopes of a not too distant liberation.”39 This concern 
seems to influence the uncertainties he has of Radio Free Europe’s 
role as much as, if not more than, the death of Stalin. Not only was 
Radio Free Europe daily news less novel when it also came from 
stations at home, but the conclusive American rhetoric Peroutka 
used for inspiration had dwindled. 

An undated, unsigned report in Peroutka’s personal 
correspondence file from around this time makes explicit policy 
suggestions for Radio Free Europe in the wake of de-Stalinization.40 
The memo discusses how RFE’s ability to report scandals that 
listeners were unaware of due to the censorship of the domestic 
press led to its early popularity, but now “the position is reversed: 
now RFE learns about matters from domestic sources.”41 The 
report suggests new programs such as “Read the NY Times with 
Us,” which would bring news from America and around the world 
to listeners in Central and Eastern Europe.42 These programs 
would also be more beneficial from the station’s perspective, as 
“not a word of propaganda would have to be added…the listener 
would gradually be shifting onto a different level.”43 Radio Free 
Europe should pursue international and cultural reporting, the 
report concludes, if it wishes to retain listeners who are receiving 
more and more of their news from local sources. 

As early as 1957, Peroutka began adjusting the topics of 
his shows in line with the suggestions in this report. On April 
6 of that year, he opened his broadcast with a description of the 
view of Carnegie Hall from his New York office and broadened 
that to a more general discussion of the merits of the American 
tax system.44 On April 20, his broadcast focused on civil rights 
in the United States, comparing his status in Czechoslovakia 
as much less than that of African-Americans. (“The Negro in 
America enjoys every civic right,” he announces, in a rather out-
of-touch declaration.45) From 1961 through 1965, though, his 
Sunday Night Talks centered on the struggle for independence 
in Algeria and Laos, American involvement in Vietnam, and the 
Cultural Revolution in China. Much less often came discussion 
of Czechoslovak news and politics, and entirely absent were the 
rallying cries to rise up against the administration so common in 
his early years on the air. 

This international focus seems to support the propositions 
set forward in the undated document about a broadening focus 
on international events to support Radio Free Europe’s relevance. 
But also, focusing on other countries—even ones going through 
their own liberation struggles—temporarily removed the focus 

39  Ibid, 5. 
40  I came across this document in the Peroutka Papers Collection at the 
Hoover Institute in a file with the 1961 Political Situation Report. While it 
seems probable that Peroutka authored it at well, it is written with a seeming 
detached tone towards the actual broadcasts that I would assume it is written 
by an outside consultant. It is clearly written post-1956 as it references the 
Hungarian broadcasts, and I would estimate it to be written close to 1961 
because of how similar the suggestions and questions are to Peroutka’s in “The 
Political Situation.” 
41  Undated, unsigned document. Ferdinand Peroutka Papers, 1935-1978. 
Collection 84052, Hoover Institution Archives. 
42  Ibid, 12. 
43  Ibid, 13. 
44  Ferdinand Peroutka, “Ferdinand Peroutka’s Talk,” April 6, 1957 Radio 
Broadcast, Ferdinand Peroutka Papers, 1935-1978. Collection 84052, Hoover 
Institution Archives. 
45  Ferdinand Peroutka, “Ferdinand Peroutka’s Talk,” April 20, 1957 Radio 
Broadcast, Ferdinand Peroutka Papers, 1935-1978. Collection 84052, Hoover 
Institution Archives. 

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 19 



from liberation within Eastern Europe. Shifting to international 
stories proved beneficial not only because it provided listeners 
with new information, but also removed some of the pressure 
of reporting on internal issues, especially in the wake of the 
Hungarian Revolution. In the next two decades, as those in 
Washington, D.C. were forced to examine many of the operational 
practices Ferdinand Peroutka had attempted to answer in his work 
for them years earlier, Peroutka himself left the station to author 
five books, including The Democratic Manifesto (his ideological 
response to The Communist Manifesto) before his death in 1978 
in New York. 

Soft Liberation: The Institution Adapts 
Throughout the 1960s, as seeming evidence of some insecurity 
about the future of the institution in a changing domestic 
political environment, the United States government ordered 
more comprehensive studies of Radio Free Europe’s operations. 
As public opinion moved away from the antagonistic attitude 
towards the Soviet Union of the 1950s, many questioned what 
role Radio Free Europe would fill in the long-term future. United 
States foreign policy was quite different by the 1960s as it had 
been at the conception of Radio Free Europe in 1949. In 1963, 
John F. Kennedy used the term “détente” for the first time to 
describe the relaxing of tensions between the Soviet Union and 
the United States.46 More formally adopted by President Richard 
Nixon and Secretary of State Henry Kissinger in the following 
years, the détente period loosely refers to the years between 
1963 and 1979 in which the Soviet Union and the United States 
increasingly negotiated with one another.47 While John Lewis 
Gaddis argues that détente was not a substantively different 
goal then containment, as both aimed to alter Soviet behavior, 
this new strategy did encourage negotiations despite ideological 
differences.48

The first of these reports was authorized in 1960, while 
the Cold War was considered quite “hot,” and tasked to the 
President’s Committee on Information Activities Abroad, referred 
to as the Sprague Committee after Chairman Mansfield Sprague. 
Overall, the report stated, the institution has been slow to adapt 
to the changes in the Soviet world, and much more frequent 
reexaminations of its progress was needed to ensure it keeps up 
with political and technological advances.49 It also highlighted the 
“dependence on refugee or émigré script writers and announcers 
who have had difficulty adjusting their personal aspirations and 
resentments to our broadcast policy.”50 The report concluded with 
hope for the future, with an official recommendation in support of 
continued government funding of the institution, as long as it is 
accompanied by an increased frequency of performance reviews. 

In the years following this report, domestic support for 
sweeping anti-communist rhetoric and policies by the government 
dwindled in large part due to the Vietnam War and revelations 
of CIA funding for the National Students Association and other 

46  John F. Kennedy, “Address at the University of Maine,” October 9, 1963, 
The American Presidency Project, University of California, Santa Barbara. 
http://www.presidency.ucsb.edu/index.php. 
47  John Lewis Gaddis, Strategies of Containment, 286. 
48  Ibid, 287. 
49  “Sprague Committee Critical of Radio Free Europe and Radio Liberty,” 
December 1960, Woodrow Wilson Center Digital Archives. http://digitalar-
chive.wilsoncenter.org/document/115040.
50  Ibid. 

organizations abroad. As early as 1964, the book The Invisible 
Government discussed Radio Free Europe and Radio Liberty in 
its chapter entitled “Black Radio,” however it was three more 
years before the CIA connection was revealed by other media 
sources and, eventually, confirmed by a politician.51 On January 
21, 1967, Senator Clifford Case from New Jersey delivered a 
speech to congress publicly discussing the funding of RFE/RL.52 
In this speech, he cited earlier statements from Lyndon B. Johnson 
that “no federal agency shall provide covert financial assistance or 
support, direct or indirect, to any of the nation’s educational or 
voluntary organizations” as support for the separation of the CIA 
and Radio Free Europe.53 

Amidst growing discussion over the ethical implications of the 
funding for the stations later that year, another report—authored 
by the Radio Study Group this time—was issued. It echoed many 
of the same sentiments as the Sprague Committee report had 
seven years previously, but pushed concerns about the association 
with the CIA further. In its policy suggestions, the report states “it 
will not be feasible to deny government support of the radios, and 
we propose that such support without identifying CIA explicitly 
as the source.” It is clear that at this point the group was aware 
of the negative public opinion implications of disclosing the CIA 
connection. The stations should not be regarded as permanent, 
it states, but they are “not incompatible with a policy of bridge-
building.”54 Despite its discussion of the potential pitfalls in 
the government-funding model, the report ultimately advises 
that it does not see Radio Free Europe or Radio Liberty able to 
continue operations without this government support. “It will 
not be feasible to deny government support of the radios, and we 
propose that such support (without identifying CIA explicitly as 
the source) continues,” the report ends.55 

In December of 1967, Director of Central Intelligence 
Richard Helms approved “surge funding” (increased support) 
for Radio Free Europe and Radio Liberty through 1969.56 In the 
next two years, he predicted, the funding structure would likely 
become a bigger point of contention in the political arena, and 
the surge funding would ensure that Radio Free Europe and 
Radio Liberty could continue to operate through 1968 midterm 
elections. Funding was extended in 1969, though, in an effort to 
leave the decision up to the next presidential administration. 

Shortly after taking office in 1971, Richard Nixon signed 
a proposal by the Office of Management and Budget that 
recommended eliminating Radio Liberty’s funding altogether, 
and maintaining only a very small budget for reduced Radio Free 

51  A. Ross Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years 
and Beyond, 204. 
52  Ibid, 205. 
53  Press, CQ, ed. Congress and the Nation,1965-1968 Volume II: The 89th and 
90th Congress. 2nd 
ed. Washington, D.C: CQ Press., 1969, 852. 
Johnson issued this statement after the disclosure of CIA funding for the 
National Students’ Association sparked outrage. 
54  “Report of Radio Study Group on the Future of Radio Free Europe (RFE) 
and Radio Liberty (RL),” September 8, 1967, Woodrow Wilson Center Digital 
Archives. http://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/115107.
55  “Report of Radio Study Group on the Future of Radio Free Europe (RFE) 
and Radio Liberty (RL),” September 8, 1967. 
56  “CIA Implementation of 303 Committee Decision on Funding and 
Continuation of Radio Free Europe and Radio Liberty,” December 21, 1967, 
Woodrow Wilson Center Archives. http://digitalarchive.wilsoncenter.org/
document/115110.

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 20



Europe operations. Particularly interesting is the reasoning in the 
report to support the decision; the institution “no longer stresses 
the need to liberate the Soviet Union from communism.”57 
According to A. Ross Johnson, this characterization of the Radio’s 
role was indicative of a “fundamental misunderstanding” of the 
roles of RFE and RL by a new Budget Office unfamiliar with 
its workings.58 Perhaps this document is an anomaly, and there 
was some misunderstanding by the office. Still though, the idea 
that funding could be cut because the radio is failing to stress 
liberation enough suggests that, as late as 1971, liberation was a 
worthy goal and an assumed function of the radio to at least some 
in the Nixon administration. 

After outrage within Radio Liberty and Radio Free Europe 
over the cuts, President Nixon agreed to reconsider his position 
and took the debate to Congress. On June 30, 1971, after days 
of debate on the floor, Congress passed a resolution to end CIA 
direct assistance for Radio Free Europe/Radio Liberty. The 
following day, the CIA issued its official declaration, stating 
that it would cease all funding and other forms of support to 
both stations effective immediately.59 In March of the following 
year, Nixon signed Senate Bill S-18, which designated the State 
Department the agency now responsible for all of the activities of 
RFE/RL.60 The extent to which this change actually altered day-
to-day operations of the institution is debatable, but similar to the 
debate over the use of liberation, the rhetoric and image purported 
by the decision proved as important to its continued existence as 
actual policy. 

Internally, Radio Free Europe experimented with its own 
image modification strategies. The years following these reports, 
coinciding with a partly thawed relationship between the 
United States and the Soviet Union, saw increased autonomy of 
journalists working with Radio Free Europe and Radio Liberty. 
This attitude was short-lived though, as a series of Russian 
broadcasts believed to be anti-Semitic and anti-American in 1975 
and 1976 led to a reexamining of the recent changes in employee 
policies. An updated policy manual had been released in 1974, 
and had relaxed much of the language about promoting western-
style democracy through radio programming. In response to 
the outcry, Radio Free Europe Vice President Walter Scott 
created a side-by-side comparison of the 1971 and 1974 official 
program policy guidelines. The 1974 policy manual, he writes 
in the attached letter to director Sig Mikelson, “played a role 
in triggering the unprecedented and disruptive ferment which 
has taken place in the Russian service.”61 Some journalists, 
Scott argues, took the manual’s relaxed language as a sign of 
the “weakening of American management’s positions as to the 
exercise of control over the basic thrust of programming and the 
exposition of democratic principles.” In the document following 
the letter, he highlights the key areas in the 1974 guidelines and 
places them next to their more pro-American, pro-democracy 
aims in the 1971 manual. For example, the “Purpose” section in 

57  A. Ross Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years 
and Beyond, 208. 
58 Ibid, 208. 
59  “CIA Ends All Involvement with Radio Free Europe and Radio Liberty: 
A Timeline,” September 19, 1972, Woodrow Wilson Center Digital Archives. 
http://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/115135.
60  Ibid. 
61  Walter Scott, Letter to Sig Mikelson, 1976, Radio Free Europe/Radio 
Liberty Corporate Records. Collection 2000C71, Hoover Institution Archives. 

1971 read that RFE and RL were “dedicated to the task of helping 
citizens of the USSR in their efforts to achieve freedom from 
dictatorial rule,” whereas the 1974 Purpose section read that the 
institution was a “professional medium committed to the principle 
of free information as embodied in the United Charter and the 
Universal Declaration of Human Rights.”62 The emphases of these 
statements (freedom from dictatorial rule to free information) are 
clearly different from one another and the international focus of 
the 1974 manual is noteworthy in its continuation towards an 
international focus to shift the burden of responsibility away from 
the United States. 

In the Broadcasting Objectives section, an entire paragraph 
of the 1971version describes the “Ultimate Goal” as seeing 
“all the people’s of the USSR acquire the opportunity to live in 
freedom with truly democratic political institutions.” Although 
the 1974 manual does include a Broadcasting Objectives section 
that echoes some of the other goals present in 1971—the broader 
objective of the dissemination of free information, for example—
the “Ultimate Goal” paragraph is removed.63 Scott created this 
document, he explained, to guide the creation of the new policy 
guidelines and a manual that would help avoid broadcasts of the 
sort that provoked this discussion. The creation process of the 
next round of policy guidelines lasted for many more years than 
perhaps Scott expected: a preliminary guide was released in 1982, 
but it was not until 1987 that the directors, government officials, 
and journalists finally agreed upon a final set of revised program 
policy guidelines. 

The dozens of drafts and letters exchanged about these new 
guidelines sum up some of the most pressing questions Radio 
Free Europe/Radio Liberty had faced since its inception thirty 
years earlier—what languages should they broadcast in? Is “self-
determination” an acceptable terms to continue to use? By the time 
that this new manual was released, the geopolitical landscape had 
again entirely changed. The 1987 Professional Code opens with 
the following statement: “The essence of RFE/RL’s mission is the 
practice of independent, professional, and responsible broadcast 
journalism in order to provide uncensored news.”64 By 1987, the 
tone is much closer to the 1974 international focus on responsible 
journalism as opposed to adamant support of democracy in 
undemocratic regimes. While the concerns Scott notes in his 1976 
letter and report may have fizzled a decade later, the extensive 
discussions they prompted about journalist autonomy and the 
rhetoric of self-determination and autonomy demonstrate the 
continued challenges remaining since the drafting of the first 
policy documents in 1950.

Conclusion
Three years later, RFE/RL would contribute extensive—yet not 
always factually accurate—reporting on the fall of the Soviet Union 
and the democratic revolutions across the region. Most famously, 
a Radio Free Czechoslovakia broadcast during the first days of 
the November 1989 protests in Prague reported that state police 
had killed a student protester, which later proved to be completely 
false. Even though the misstep raised similar concerns to the 1956 

62  Walter Scott, Letter to Sig Mikelson, Attached Memo “1971 Compared to 
1974.” 
63  Ibid. 
64  Radio Free Europe Professional Code, 1987, Radio Free Europe/Radio 
Liberty Corporate Records. Collection 2000C71, Hoover Institution Archives. 

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 21 



Hungarian broadcasts, potential controversy over the broadcast 
was overshadowed by the success of the demonstrations, and 
the sheer enormity of political overhaul at this time period. After 
the fall of the Soviet Union, the entire foundation of Radio Free 
Europe/Radio Liberty needed to be reexamined. Although some 
bureaus had begun to be established outside of Europe at this 
point, all of the journalists and infrastructure was geared towards 
Central and Eastern Europe. Since 1989, though, coverage has 
expanded to more than fifty countries “struggling to overcome 
autocratic institutions, violations of human rights, centralized 
economics, ethnic and religious hostilities, regional conflicts, 
and controlled media”65 and the headquarters have since moved 
from Munich to Prague. The structure of the institution also 
changed dramatically in 1994 when President Bill Clinton ended 
State Department funding and control. To replace it, he created 
the Broadcasting Board of Governors, a bi-partisan agency that 
oversees RFE/RL as well as other American radio operations, and 
receives its funding from Congress each year.66

With the exception of the crisis in Ukraine this past year, 
European coverage has diminished considerably since the mid-
1990s, with an increased focus on the Middle East.

RFE/RL now operates “Under the Black Flag,” a blog on their 
website which tracks the Islamic State (IS) in Syria and Iraq.67 
Many stories in this collection of reports focus on those leaving 
their home countries of the former Soviet Union to join IS forces 
in Iraq and Syria. Bill Clinton’s decision to detach the institution 
from the State Department was designed to depoliticize RFE/RL. 
The stories published today, while always political because of 
the conflict areas they focus on, have a more detached, objective 
nature than the calls-to-action Peroutka broadcasted in his early 
reports. Perhaps the largest shift for the continued operations of 
RFE/RL though, has been the decline of the radio in general, and 
the advent of digital social media. The United States’ tradition of 
free press—the same tradition heralded as reason for establishing 
this institution—has always been ideologically at odds with the 
idea of a state-controlled media. The pluralistic, participatory 
media of today makes the very idea of a state agency controlling 
a media outlet—particularly one that yields considerable political 
and military power at home and abroad—seem archaic. However, 
the State Department’s current efforts to combat IS on social 
media seem to have adopted practices from the earlies days of 
Radio Free Europe. 

In 2014, the Center for Strategic Counterterrorism, a 
division of the US State Department, launched the social media 
campaign Think Again Turn Away on Twitter, Tumblr, Facebook, 
and YouTube.68 Through blurbs of 140 characters or less, @
ThinkAgainTurnAway aims to sway those on Twitter—primarily 
teenage boys in the Middle East—who are on the fence about 
joining Islamic organizations such as IS. Extremist Islamic 

65  “Mission Statement,” Radio Free Europe/Radio Liberty. http://www.rferl.
org/info/mission/169.html.
66  “Broadcasting Board of Governors,” All Gov, 2015. 
http://www.allgov.com/departments/independent-agencies/
broadcasting-board-of-governors?agencyid=7292#historycont.
67  “Under the Black Flag,” Radio Free Europe/Radio Liberty, http://www.
rferl.org/archive/under-the-black-flag/latest/17257/17257.html.
68  Think Again Turn Away social media sites include: https://www.
youtube.com/user/ThinkAgainTurnAway; https://www.facebook.com/
ThinkAgainTurnAway; https://twitter.com/ThinkAgain_DOS; http://think-
againturnaway.tumblr.com.

terrorist groups are increasingly relying on social media to recruit 
new members and maintain active presences themselves, and if 
the United States does wish to enter this ideological battle, social 
media is an important arena. It is not apparent that the State 
Department is entering this arena in the most productive way 
though. The account has been highly criticized for its practice of 
responding directly to the tweets of IS members and supporters, 
therefore disseminating their message to a wider audience. As 
Director of the international terrorism research center SITE 
Intelligence Group Rita Katz writes in her scathing review of 
the program, “The State Department’s Twitter War with ISIS is 
Embarrassing,” the engagement has often been tactless on the part 
of the State Department—in particular she cites a conversation 
the account entered into with one former ISIS member about Abu 
Ghraib, not exactly a convincing argument for American moral 
supremacy.69 

Recent tweets from the department focus on petty rumors 
about individual leaders within IS in a way reminiscent of the 
early “poison factory” years at Radio Free Europe70: 

In another recent post, the account responds to a pro-IS photo 
collage posted by an Iraqi account that has now been removed 
with the following messages:71 

While most of the tweets denounce the organization for 
their acts of mass violence, the tweets like those above, which 
seem designed solely to provoke rather than actually provide 
meaningful information to the public, do not reflect well on the 
professionalism of the State Department. The ideology behind the 

69  Rita Katz, “The State Department’s War with ISIS is Embarrassing,” 
TIME Magazine, September 6, 2014. http://time.com/3387065/
isis-twitter-war-state-department/. 
70  Think Again Turn Away Twitter Feed, April 28 2015, 8:40 am. https://
twitter.com/ThinkAgain_DOS/status/593016684488830976
71  Think Again Turn Away Twitter Feed, March 2, 2015, 7:06 a.m. https://
twitter.com/ThinkAgain_DOS/status/572412777475661825

ISEEES Newsletter Spring/Summer 2015 / 22



account’s existence, that the United States has an obligation to 
confront the messages of our “enemies” even if the messages are 
not initially aimed at us, recalls early Radio Free Europe rhetoric 
about “answering the lies of the Kremlin.” An occasionally 
fumbling United States media campaign attempting to “answer 
the lies” of IS seems to be the 2015 Radio Free Europe. And with 
that connection come the same questions and dangers as those 
of the 1950s. Is it the role of the State Department to address the 
peoples the US determines are “victims” of an enemy regime or 
organization? Do tweets necessitate engagement and support? 
Could tweets crafted by the State Department imply a commitment 
to fighting IS that may not actually exist? 

In discussing Radio Free Europe with people, primarily 
those alive in the 1950s and 1960s, I am struck by how it is so 
often considered a relic of the American Cold War propaganda 
machine and not something with a visible presence today. Beyond 
its continuous operations out of Prague and coverage of events 

around the world, RFE has also laid blueprints for state-level 
use of media for other ventures. The Think Again Turn Away 
campaign is asking their journalists and policy makers to strive 
for the similarly impossible goals Peroutka outlined sixty years 
ago: America must show those in foreign countries that there is 
another way—a better, more democratic way—than what they 
are being told, yet we cannot, and should not, always pledge 
to these actions. In 1956, Radio Free Europe/Radio Liberty 
realized the dangers and impossibility of their original goals, and 
spent the next three decades attempting to continue “the fight” 
through means less destructive to the American image abroad. 
While the individual journalists and policy directors within the 
institution may have successfully worked towards figuring this 
out internally, as a country, we continue to search for ways to 
responsibly exercise soft power abroad.

Figure 1: Free Europe Committee News Bulletin. June 1, 1960. Ferdinand 
Peroutka Papers, 1935-1978. Collection 84052, Hoover Institution Archives.

ISEEES Newsletter Spring/Sumnmer 2015 / 23

Save the Date
Upcoming event during the Fall 2015 semester**

ISEEES Annual Fall Reception
Wednesday, September 23, 2015

4:00 p.m.
Toll Room, Alumni House

UC Berkeley Campus

**Please note that event details may change. Updates will be sent out by email and can be found online at
http://iseees.berkeley.edu/.

Stephanie would like to give a special thanks to Dr. Sarah Cramsey for her support and guidance throughout
the entire process of writing, researching, and formulating her thesis project.



Anthropology 189 Modern Discourse on Armenian Identity   Abrahamian, L.
Comparative Literature 100 Children’s Literature in Theory, Context, and Practice  Nesbet, A.
Comparative Literature 254 Studies in East-West Literary Relations   Ram, H.
History 100B  Berlin and the 20th Century    Hoffmann, S.
History 100U  World War II      Connelly, J. / Barshay, A.
History 101  Writing the Consequences of Conflict in the Modern Period Cramsey, S.
History 101  Post-Wars: Economy and Society in Western and Eastern Europe Milivojevic, A.
   in the Twentieth Century
History 103B  From War to Peace: Europe in the 1940s   Hoffmann, S.
History 103B  Soviet History through Film and Fiction   Slezkine, Yu.
History 160  The International Economy of the Twentieth Century  Milivojevic, A.
History 171C  The Soviet Union, 1917 to the Present   Slezkine, Yu.
History 174B  Poles and Others: the Making of Modern Poland  Cramsey, S.
History 177B  Armenia: From Pre-Modern Empires to the Present  Astourian, S.
History 280B  State and Religion in Imperial Russia, 1700-1917  Frede-Montemayor, V.
Int’l &Area Studies 45 Survey of World History     Beecher, D.
Near Eastern Studies 126 Silk Road Art and Archaeology    Mehendale, S.
Political Economy 133 Universities and Dissidents    Beecher, D.
Political Science 2 Introduction to Comparative Politics   Fish, S.
Political Science 191 Nations, Nationalism, and Conflict in the Soviet Successor States Walker, E.
Public Policy 285  Nuclear Security: The Nexus between Policy and Technology Nacht, M.
Slavic R5A  Magical Machines: Living with Technology   Kendall, M.
Slavic R5B  Moscow, Real and Imagined    Schwartz, C.
Slavic R5B  Childhood      Johnson, Z.
Slavic 39C  Images of Eastern Europe “Between a Rock and a Hard Place: Frick, D.
   Ukraine, Poland, Russia”
Slavic 39F  Balkan Cultures      Alexander, R.
Slavic 46  Twentieth-Century Russian Literature   Ram, H.
Slavic 50  Introduction to Russian/East European/Eurasian Cultures Kavitskaya, D. A.
Slavic 109  Business Russian      Alexeev, A.
Slavic 134F  Nabokov      Naiman, E.
Slavic 138  Soviet Film Style, from Silence to Sound   Nesbet, A.
Slavic 158  Gdansk/Danzig/Gedanum: A City Shaped - Histories and Cultures Frick, D.
Slavic 172  Topics in Bosnian/Croatian/Serbian    Alexander, R.
Slavic 181  Russian Drama      Muza, A.
Slavic 200  Graduate Colloquium     Paperno, I.
Slavic 222  Descriptive Grammar of Slavic Languages   Kavitskaya, D.
Slavic 246B  Contemporary Russian Literature (1920-present)  Matich, O.
Slavic 280  Graduate Literature Seminar:    Naiman, E. / Paperno, I.
   Close and Distant Readings: Literature and its Contexts

Spring 2015 Courses
Selected course offerings and selected area-related courses

The Slavic Department offers courses in Armenian, Bosnian/Croatian/Serbian, 
Czech, Hungarian, Polish, and Russian. The German Department offers Yiddish.


